neljapäev, 7. aprill 2016

Valge laev - 17



Meremehed kutsuvad Utö saare ümbrust sünge nimega „Laevade kalmistu“ juba aastakümneid. Pärast „Estonia“ hukkumist on hakatud kutsuma ka Läänemere Bermuuda kolmnurgaks. Viimase 150 aasta jooksul on just selles piirkonnas põhja läinud hulgaliselt purje- ja mootorlaevu. Nüüd siis täiendas uhke laev seda kurba nimekirja veelgi.

Postimees, 27.september 2014.a. Katkendid artiklist „Katastroofini viis paljude sündmuste jada“. „Estonia“ sõitis oma huku ööl sellisel kursil, et laine lõi väga teravalt vastu vesiiri. Kui tavaliselt on reisilaevadel püstised ninad, siis „Estonial“ oli suure etteulatuva kaldega nina. Vastu laeva nina löövad lained tekitasid suure jõu, millega ei oldud arvestatud. Visiiri olid liiga nõrgad lukud, mis ei pidanud laine jõule vastu ja purunesid.

Kui visiir eest ära kukkus, pidanuks vett kinni pidama ülestõstetud ramp. Kuid ramp oli nii pikk, et see ulatuks kaugele kalda peale. Ülestõstetud asendis ulatus ramp visiiri sisse, selleks oli ehitatud visiirile spetsiaalne kõrgendus. See oli suurim tehniline möödalaskmine „Estonial“, kuna lahtitulnud visiir tõmbas tagumise seinaga lahti ka rambi ja nii sai merevesi vabalt autotekile voolata.

Kui laev oli juba külili, siis ei saanud meeskond enam midagi teha laeva päästmiseks. Kui visiiri äratulekut oleks õigel ajal märgatud, siis saanuks küll midagi ette võtta. Kuid visiir ei paistnud kaptenisillale ära. Silla ja vööri vahele oli ehitatud reisijate ruum, mille varju visiir jäi. Vöörilukkudel olid küll andurid, mille roheline tuli näitas, kas riivid on kinni. Lukkude purunemisel jäi roheline tuli põlema, kuna riivid jäid kinni, aga lukk ise läks katki. Visiiri tõusmist ei näidanud ükski andur.

Kui visiiri avanemise peale oleks punane tuli põlema hakanud, saanuks midagi veel ette võtta. Oleks võinud laeva ümber pöörata ja võtta kursi Eesti poole tagasi. Alla lainet sõites oleks laev ilusti Eestisse ära tulnud. Autotekil olid küll kaamerad, mille monitorid olid kaptenisillal ja masinaruumis. Sellega juhtus ka apsakas, kuna masinaruumis nähti, et rambi kõrvalt voolas vesi autotekile. Masinaruumis arvati, et üleval nähakse seda, ja keegi ei rutanud kaptenisilda teavitama. Aga üleval ei vaadanud keegi monitori.
Pimedas ruumis helendav monitor võtab kogu pilgu ära, mis segab muude seadmete nägemist. Selle tõttu keerati kaptenisillal ekraani heledus maha ning monitor oli vist isegi mingisuguse riidega kaetud. Kui aga oli vaja seda vaadata, siis ei näinud keegi midagi. Laeva katastroofini viis paljude pisiasjade jada, kui keegi oleks mingil ajahetkel teistmoodi käitunud, oleks võinud teistmoodi minna. On veel arvamus, et kui sel ööl poleks midagi juhtunud, oleks konstruktsiooni tõttu tõenäoliselt varem või hiljem laevaga õnnetus juhtunud.

Veel kummalisi asjaolusid, mis vajaksid lahtiseletust, millest hiljem kirjutasid mitmed ajalehed. Hädasidet ei peetud vastavalt raadioeeskirjade ettenähtud korrale. „Estonia“ kaks raadiopoid (EPIRB) ei olnud sisse lülitatud ega saatnud seetõttu signaale välja. MRCC Turku ei teatanud raadio teel, et nemad juhivad operatsiooni. Helsingi Raadio ei kuulnud „Estonia“ hädasignaale. 

Algul ei käsitletud „Estonia“ hukkumist kuigi olulise õnnetusena. Ametlikult tunnistati see suureks õnnetuseks kell 02.30. Vintsirikked kahandasid tugevasti kolme Rootsi helikopteri päästevõimet. Päästmises osalevad laevad ei lasknud raskete ilmastikutingimuste tõttu alla päästepaate või valvepaate. Nende päästevarustus ei olnud sobiv selleks, et päästa inimest veest või päästeparvelt. Helikoptereid alarmeeriti liiga hilja. 

Evakuatsioon oli võimalik vaid väga lühikese ajavahemiku, 10-20 minuti jooksul. Organiseeritud evakuatsiooni ei toimunud. Süüdistati kaptenit ka liigse kiiruse eest tormiga sõitmisel. „Mariella“ kapten väitis, et „Estonia“ ei vähendanud kiirust, vaid sõitis tormisel merel kindlalt „Mariellast“ mööda. „Mariella“ oli teel Helsingist Stockholmi, oli tormi tõttu kiirust vähendanud 12 sõlmeni. 14,2 sõlme (mille fikseeris „Mariella“), millega tuiskas „Estonia“, on mitu kaptenit lubamatult suureks pidanud.

Laeva visiiri kinnitusseadmed ei olnud heaks kiitnud Soome Mereadministratsioon ega ka Bureau Veritas. Visiiri arvutusliku koormuse ja selle eeldatav jagunemine visiiri kinnituste vahel ei vastanud tegelikele lainelöökidest põhjustatud jõududele. Visiiri kinnitusseadmed ei vastanud projekteerimisnõuetele. Visiiri kinnitussüsteemil ei olnud mingisugust tugevusvaru kogu kandevõime suhtes. Vöörrambi asukoht ei vastanud SOLAS-e nõuetega ette nähtud põrkevaheseina pikenduse asukohale. 

Oma tehniliste ja turvanäitajate poolest ei oleks laev tohtinud uppuda,isegi kui kaup hakkas nihkuma, isegi kui juhtus mingi väiksem avarii. See pidi olema mingi erakordne asi, mis laeva uputas, ja nii ruttu. Ja siiamaani pole täit selgust neile kõikidele küsimstele. Praegusel ajal on lepitud ka tõsiasjaga, et „Estonia“ läks põhja halastamatu turumajanduse ahnuse rahuldamise pärast.
„Estline`iga“ sõideti juba 1992.aastast saadik. Piirivalve nõudis kõikide reisijate ja ka meeskonna täielikku nimekirja nii tulekul kui ka minekul. Paraku ei tahtnud „Estline“ nimekirju koostada, kuna see polnud Rootsis kombeks. Rootsis elavad väliseestlased eesotsas laevakompanii ühe omaniku Hans Laidwaga pöördusid Eesti võimude poole palvega piirduda reisijate puhul ainult nn. kollase kaardi nõudmisega. Kõik „Tallinki“ laevad, mis Tallinna ja Helsingi vahet sõidavad, esitavad täisnimekirja. Erand oli vaid „Estonia“

Traagilise reisi ajal oli piirivalve andmetel laeval 964 inimest. Üks kapteniabidest peab otseselt vastutama selle eest, et reisijate ja ka meeskonna täpne nimekiri oleks olemas. Hiljem selgus, et teeninduskäigu kaudu oli läinud laevale veel hulk „Estline“ oma töötajaid, keda ei olnud üldse kusagil kirjas. Nende seas olid näiteks „Estline“ finantsdirektor ja pearaamatupidaja.
Kui varem eitati kategooriliselt, et mingit relvade salakauba vedu pole olnud, siis nüüd on omaks võetud, et ikkagi toimus ka mingi relvade salakauba vedu ja seda mitmel korral (14. ja 20. sept.). Kogu relvavedu puudutav teave on osalt rangelt salastatud 70 aastaks. Kui seda aga ei toimunud, siis milleks salastada seda, mida pole olnud?

Ka pommi või plahvatusest laeval on palju juttu olnud ja kirjutatud. Ühed eksperdid leiavad, et oli plahvatus, teised, et ei olnud. Mine võta kinni, kellel see lõplik õigus on? Helsingi ülikooli seismoloogiainstituudi andmetel ei toimunud „Estonia“ huku ööl laevaõnnetuse piirkonnas meres plahvatust. Tegelikult olevat seismoloogiliselt ebatavaliselt rahulik öö. Jaam suutnuks registreerida isegi 1,5 kg lõhkeaine plahvatuse laeval või selle lähedal. Jaama esindaja ütles, et „Me ei saa öelda, et „Estonia“ pardal ei olnud plahvatust, kuid me saame konstanteerida, et meie mõõturid ei registreerinud mingit plahvatust“.

1999.a Õhtuleht kirjutas artiklis „Kapten Andressoni pojad merd ei jäta“ muuhulgas ka sellest, et nii Kapten Arvo Andressoni ja veel mõne merrejäänu nimi on sellele (Paksu Margareta juures asuval memoriaalil) mälestuplaadile valesti kirjas. „Viis aastat on sellest räägitud, aga midagi pole muutunud,“ohkab Veronika (kapteni lesk) kibedalt. Tea, kas nüüdseks on need vead parandatud?.
Laeva raamatupidaja Siiri (vastutas rahade eest) meenutas aastaid hiljem, et tol hirmasl ööl juskui kõik oli teisti. Mingi kummaline vaim valitses kogu õhkonda laevas. Vähemasti arvas ta nii intervjuu tegemise ajal ( dets. 2008). Pärast hilist õhtusööki uinunud Siiri ärkas öösel ühtäkki tugeva paugu peale. Müstiline „pauk“ oli korraga visanud laeva 30 kraadisesse kreeni. Olles vaevaga jõudnud seitsmendale tekile, oli laev juba täiesti viltu. Kiiruga sidus ta enda ümber päästevesti. Suur laine viis kaasa. Tänu kunagi tegelemine allveeujumisega ta siiski pääses. Päästeparve uhus teda järjekordne suurem laine.

Veel üks lõik pääsenud mehe jutustusest. Neeme Kalk meenutab, et kui ta ärkas selle peale, et laev oli kaldunud ja kreenis parema parda poordi poole. Pani selga kõik riided. Mingit teadet kusagilt ei olnud, et midagi oleks. Kajutikaaslane jäi mõtlema, et kas maksab rutata, jäi edasi istuma. Ülesse jõudes rabas päästevesti. Võib öelda, et ega personali poolt küll mingit aktiivsust polnud näha. Tema isiklikult ei näinud küll kedagi personali hulgast. Ei kuulnud ta ka mingit raadioteadet.
Ja neid kummalisi ning vasturääkivaid asju oli veelgi. Kõike üles lugeda on pea ületamatu ülesanne. Nendes vasturääkivustes endis on omad vasturääkivused ja mis see õige, mis vale, on ilmvõimatu kindlaks teha.

Võimalik, et tragöödias on oma osa ka sellel, et poolteist aastat enne õnnetust, lükati tagasi ettepanek luua Eesti kaldavaatlussüsteem. Nii oli „Estonia“ tormisel merel üksinda ning signaal katastroofist jõudis kohale liiga hilja. Kaldavaatlussüsteem oleks lubanud merel seisma jäänud laeva aegsasti märgata ning toimuvale reageerida. Nüüd tuli signaal 12-13 minutit enne laeva ümberminekut ning õnnetuskohale jõuti tund aega pärast katastroofi. Informatsioon laevaõnnetusest jõudis Eesti rannavalve päästekeskusesse kell 03.00. Alles kell 03.34 edastati see piirivalve korrapidajale. 

Ajaleht „Postimees“ tegi seitse aastat tagasi ühe kokkuvõtte kümnest peamisest põhjusest, miks peaks uurimisega edasi minema: http://www.parnupostimees.ee/55464/kumme-pohjust-estonia-huku-uurimise-avamiseks
Kahekümnenda sajandi lõpu üks paradokse on see, et elu – eriti aga surm – ei ole enam inimese isiklik asi, ta jõuab ajalehte, eetrisse, ekraanile, saab igaühe omaks.
Surma lähedus muudab igaühes midagi. „Miks pidi juhtuma selline õnnetus, et ma saaksin aru, et tegelikult on mu elu lausa idülliline, „ ütles üks laevaõnnetusest suhteliselt vähe kannatada saanud isik. (Eesti Ekspress 7.10.1994).

Mis oli „Estonia“ sõnum? Hinge jaoks oli see meeldetuletus, et me keegi ei tea päeva, mis jääb viimaseks. Seega on inimese kohustus täna oma toetavad sõnad teistele öelda ja head teod ära teha. Muidu jääb meist järele vaid mustav kuristik (Eesti Sõnumid 31.12.1994).

järgneb...

Kommentaare ei ole: