Adonise
ja Aphrodite lugu
Kord
pahandanud Küprose printsess armastusjumalanna Aphrodite nõnda ära,
et see otsustanud upsakat tütarlast karistada. Ta teinud tüdriku
nii ära, et see oma isa, Küprose vägevat valitsejat hakanud
võrgutama, ise seda teadmata, et lihasele isale võrku heidab.
Samuti teinud jumalanna ära ka vägeva kuninga, kes võrgutajas oma
tütart ära ei tundnud. Kui armuvilja kandev tegu tehtud, avanenud
äkitselt kuninga silmad ning ta tundnud oma tütre ära. Tal olnud
hirmus häbi, kuid viha saanud veelgi suurem. Ta neednud tütarlast
ning ajanud teise kodunt välja.
Jumalatel
hakanud vaesest printsessist kahju ning ta muudetud puuks. Puu seest
aga sündinud imekaunis poisslaps. Nii tulnudki siia ilma Adonis.
Aphrodete ise olnud sünni juures ning ta mõistnud kohe, et poiss ta
südamele armsaks saab. Seepärast viinud ta lapse allilma
valitsejanna Persephone hoolde, et surnuteriigi emand poisist talle
kalli armukese kasvataks.
Lapse
kasvades aga hakanud allilma jumalanna ise Adonist armastama ega
tahtnud teda Aphroditele tagasi anda, isegi siis mitte, kui
ilujumalanna tuli allilma Adonisele järele. Kumbki jumalanna ei
tahtnud järele anda ning siis pidanud vägev peajumal Zeus ise nende
vahel õigust mõistma. Peajumal otsustas, et Adonis peab veetma pool
aastat – sügise ja talve surmakuningannaga, kevade ja suve aga
armastuse- ja ilujumalannaga.
Kogu
selle aja, mis Adonis Aphroditega veetnud, püüdnud viimane
noorukile igati meelepärane olla. Adonis aga olnud innukas kütt ja
jätnud Aphrodite tihti üksinda. Jumalanna aga võtnud siis
luigerakendi, millega tavatses oma lõbuks läbi õhu liuelda ning
järgnenud noormehele jahiradadele kütitari rüüs.
Ühel
õnnetul päeval juhtus aga, et Aphrodite ei viibinud Adonise
lähedal, kui mees metsas jahti pidanud. Adonis sattunud võimsa
metskuldi jälile. Hagijate abil ajanud ta kuldi kitsikusse, et
loomal enam pääseteed ei paistnud. Siis visanud noor kütt
metslooma odaga. Kuid oda olla kulti ainult haavanud. Enne, kui
Adonis jõudnud eemale karata, tormanud valust hullunud kult talle
kallale ning puksinud kütti oma võimsate kihvadega. Aphrodite
kuulnud tiivulises vankris kõrgel maa kohal lennates armsama oigeid
ja sööstnud õnnetuspaigale.
Adonis
olnud vaikselt hinge heitmas, tume veri voolanud tema lumivalgel
ihul, silmad muutunud häguseks ja vajunud kinni. Aphrodite suudelnud
teda, kuid Adonis polnud teadnud, et jumalanna teda surmahetkel
suudles. Kuigi Adonise haavad olnud kohutavad, saanud haav Aphrodite
südames veelgi julmem. Aphrodite ütelnud Adonisele, kuigi teadnud,
et surija teda enam ei kuule:
“Sa
sured, oo mu ihaldatu,
mu
unistused surmariiki viid.
Ja
milleks mulle veel mu ilu vaja?
Mina
aga ellu jääma pean, sest olen jumal
ja
sulle ei saa järgneda.
Suudle
veel mind viimast korda kaua,
et
su hing mu huulte vahelt lahkuks,
et
juua saaksin sinu armastust.”
Kõik
mäed kajasid ja tammepuud vastasid:
“Oo,
õnnetu Adonis! Ta on surnud.”
Ja
Echo vastas: “Oo, õnnetu Adonis!”
Ja
nuttis Armastus ja kaebasid kõik muusad.
Kuid
hämaras allilmas ei kuulnud Adonis neid; ta ei näinud
ka
karmiinpunast lille, mis tärganud sealt, kuhu tema veretilgad
olid
maha langenud.
Teien
laulik arvab Adonise loos mõne teise seiga teisiti olnud. Sel puhul
tõusnud tüli Aphrodite ja Artemise vahele ning vihane Artemis
ässitanud noormehe kallale metsiku kuldi. Kolmanda versiooni
kohaselt oli Adonis Apolloni viha ohver. Igal juhul nutnud neiski
lugudes Aphrodite Adonist kibedasti taga. Kuid lilledevalik on siin
suurem – Adonise verest puhkevad roosid ja Aphrodite pisaratest
ülased (anemoonid). Noormeest nutavad koos jumalannaga taga ka
graatsiad ja moirad.
Sellest
ajast peale leinasid Kreeka neiud igal aastal Adonise pühade ajal ja
rõõmustasid, kui nägid õitsele puhkemas Adonise lille, veripunast
anemooni. Teda armastas ka Aphrodite, armastusejumalanna, kes
tulistas oma nooltega võrdselt nii jumalate kui inimeste südameid
ja kes oli ka ise määratud kannatama niisama läbilõikavat piina.
Adonise
saatuses nähti sureva ja taas tärkava looduse võrdkuju ja tema
auks peeti suvel Adonise püha (Adonia). Seda tähistasid enamasti
naised kaebelauludega. Adonise auks kasvatati kiiresti närbuvaid
potililli, nn adooniseaedu.
Kreeklased
võtsid Adonise vaakult oma jumalate hulka. Tema kultuse keskus oli
Bybloses. Sealses Aphrodite pühakojas peeti Adonise auks orgiaid,
mida viisid läbi pühad prostituudid. Esimene päev oli pühendatud
taganutmisele, teine päev ülestõusmise rõõmule.
Ilu
ja armastuse jumalanna Venus oli roomlastelegi armas. Mõnede
oletuste kohaselt tõlgendati ta nime kui “jumalate armulisus”
(venia). Aenise emana peetakse Aenis Venust Fruktiseks. Fruktisena
oli Venus mitte üksnes ilu ja armastuse jumalanna, vaid ka
aenislaste esiema ja Rooma kaitsja. Suur mõju Venuse kultuse
levikule oli sitsiilia Venuse templil, mis asus Eryxi mäel.
Eriliselt austatud ja kuulus oli Venus esimesel sajandil enne meie
ajaarvamist. Julius Caesar oli eriline Venuse austaja, sest ta pidas
jumalannat juliaanlaste, ühtlasi ka iseenda esivanemaks.
Üsna
alguses kirjeldasid ka roomlased Venust kui ilu sümbolit, kelle ees
puhkesid tuuled, sõudsid tormipilved, maapind kattus õitega ja
merelained naersid... Ta liikus säravas valguses, sest ilma temata
polnud rõõmu ega armastust. Mida aeg edasi, seda sarkastilisemaks
ja õelamaks ta antiikajal (eriti just rooma kultuuris) muutus.
Lumivalgekese süütu palge tagant hakkas kooruma võõrasema sapine
muie. Ta tundis rõõmu ahvatlustest ja reetlikkusest ning parastas
neid, kes ta kurja lõksu langesid. Mida kurjem Venus, seda
kangelaslikum Marss vanadele lugudele tooni andis.
Nii
jumaliku võsukesena kui merevahust sündinuna oli ilu ja armastuse
jumalanna lugude armastatuim tegelane. Mercuriusest (Hermesest)
räägiti sagedasi, kuid Venust armastati südamest, kuniks Marsi
raudne haare kaunitari kurjuse kasti tõstis ning ilu asemel jõudu
ülistama hakati.
Keskajal
oli Venus taas süütu ja puhtake, kuid mitte naerusuine ega
armuvallatu. Taaskord tuli kõne alla Venuse sündimine merevahust,
kuid Uranose veri ning monstrumid ja koletised jäeti mängust välja.
järgneb...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar