Veenuse
lugu
Veenuse
veetlus köidab nii inimesi kui jumalaid kõrges taevalaotuses. Tema
leebusele, ilule ja armastusele ei suudaks vist keegi vastu panna.
Kuigi, jah....Mõnikord võib armastuski haiget teha ning Veenuse
õhutusest saada hukatuslik allakäik. Ometi pole pasklik selles
jumalannat süüdistama hakata, sest valiku teeb inimene ikka ise.
Isegi Veenuse lummuses.
Astronoomiliselt
on Veenus Päikesesüsteemis Merkuuri järel Päikesest kauguselt
teine planeet, meie koduplaneedi Maa sisemine naaber. Veenuse
keskmine kaugus Päikesest on 0,7233 astronoomilist ühikut ja ta
võib küündida Maale lähemale kui mis tahes muu planeet – kuni
42 mln kilomeetrit. Planeedi tiirlemisperiood on 0,6152 aastat ehk
224,7 Maa ööpäeva, pöörlemisperiood 243,01 ööpäeva
(pöörlemissuund on vastupidine tiirlemissuunale, seetõttu kestab
Veenuse ööpäev 0,32 aastat ehk pisut enam kui kuus kuud). Tema
läbimõõt ekvaatoril on 12 102 km, mass 0,82 Maa massi.
Maalt
vaadatuna on Veenusel faasid. Planeedi siseehitus on tõenäoliselt
sarnane Maa omaga, kuid erinevalt koduplaneedist, puudub
Päikese-poolsel naabril nii tugev magnetväli kui pinnavesi.
Planeedi pinnavormid on kujunenud vulkaanilise tegevuse tagajärjel,
kuid leidub ka meteoriidikraatreid. Atmosfäär on laiaulatuslik,
tihedaim pilvekiht paikneb umbes 50 km kõrgusel. Pilvedes sisalduva
dioksiidi põhjustatud nn kasvuhooneefekti mõjul tõuseb planeedi
temperatuur kuni 750 kraadini Kelvini järgi. Peale süsinikdioksiidi,
mida atmosfääris on 96,5 %, leidub seal veel lämmastikku. Teisi
gaase on vähesel määral.
Enamasti
kutsutakse seda taevakeha erinevates keeltes ladinapäraselt
Venuseks, kuid tuntud on ka tema kreekapärased nimed Hesperos
(Ehatäht) ja Phosphoros (Koidutäht). Eestlased kutsusid hommikuses
idataevas enne päikesetõusu kumavat Veenust Koidutäheks, õhtul
pärast päikest esimeste seas läänetaevas paistma hakkavat Veenust
Ehatäheks.
Mütoloogiliselt
on Veenus rooma ilu- ja armastuse jumalanna, kelle kreekapäraseks
vasteks on Aphrodite. Antiikrahvaste suhtumine sellesse kaunisse
taevasesse emandasse on nii roomlastel kui kreeklastel küllalt
sarnane. Kuna kreeklaste lood ja laulud on pisut värvikamad ning
paremini tuntud, tuleb kaunikesest juttu Aphrodite nime all (kuigi
planeet otseselt pole tema nimega seotud).
Aphrodite
oli armastuse- ja ilujumalanna. Teda peeti nii inimeste kui jumalate
kavalaks võrgutajaks. Ilus jumalanna röövis aru isegi tarkade
peast. Vastupandamatu ja naeruhimulise tegutsejana andis ta
Hermeselegi silmad ette. Ent Aphrodite asus mängu üksenes siis, kui
haistis lustakat armuseiklust või ahvatlevat intriigi.Tema enda
armuseiklusi ja lapsi on nii palju, et neid jagub paljudesse
lugudesse ja legendidesse. Tema enda sünnilugu aga kannab
saladusteloori. Või siis vastupidi – ühe sünni kohta mitu
erinevat lugu, on ilmselgelt liiga palju.
Ühe
versiooni kohaselt (Homerose järgi) on Aphrodite Zeusi ja Dione
tütar – igati pasklik päritolu ühele korralikule Olümpolase
jumalannale. Kuid teise, Hesidose versiooni järgi sündis Aphrodite
titaan Uranose veretilkadest, mis kukkusid merre ja moodustasid vahu.
Vahust aga sündis jumalanna (sellele viitab ka tema nimi - `aphros`
on kreekakeeli vaht). Kõrgete jumalate vanaisa oli sellel hetkel
parasjagu suremas, sest tema poeg Kronos (rooma Saturnus) tappis
Uranose, et ise valitsusjärjele saada. See müüt peegeldab
jumalanna iidset ktoonilist (maajumalikku) päritolu.
Samuti
räägitakse, et Uranose verest sündisid ilma ka erinnüsed
(fuuriad) ja gigandid – kõik neljanda põlvkonna koletised. Seega
on Aphrodite nende koletiste ja kurjade naisolevuste (erinnüste)
õde, järelikult Zeusist vanem ja peaks olema tema tädi, mitte
tütar. Uranose neljanda “pesakonna” lapsena oli Aphroditel
kosmiline missioon – tuua või mas armastus maailma.Armastusel aga
on erinevad palgeid.
Varasematel
aegadel paistis inimestele kõige enam meeldivat armastuse viljakuse
pale, seepärast seostati Aphroditet üsna alguses peamiselt
viljakuse, kevade ja igavese elu ning noorusega. Samuti tunti
iginoort jumalannat ka aedade valitsejannana. Aphroditet ümbritsesid
alati roosid, mirt, anemoonid, kannikesed, nartsissid ja liiliad.
Loomulikult ka hulk teisi kauneid taimi ning olevusi. Nende hulgas
kindlasti ka graatsiaid ja nümfid imeilusast jumalannat saatmas.
Varases
Aphrodites on foniikia jumalanna Astarta, babüloonia Ishtar ja
Egiptuse Isise mõjusid peidus. Nagu need idamaised
vilajkusjumalannad, nõnda olnud Aphrodetegi ka metsloomade kaitsja.
Tema erilise soosingu osaliseks said lõvi, hunt ja karu.
Kreeka
kultuuris omandavad Aphrodite muistsed karmid omadused pehmema
kuju.Pimeda lauliku Homerose eepos kirjeldab korrektse päritoluga
jumalikest vanematest sündinud Olümpose jumalanna elu. Teisedki
umbkaudu samaaegsed laulikud mõistavad kaunisti ülistada veetleva
jumalanna võlusid ning laualvad tema lugu. Kuid nüüd läheb see
lugu keeruliseks, mis ihaladatud kaunitari puhul pole põrmugi
imekspandev.
Mõned
allikad pajatavad Aphrodite ja jumal-sepa Hephaistose abielust. Üks
kaunis, teine välimuselt inetu, kuid sepistemeistrina võrratu,
elavad jumalatele kohast elu võimsa Olümpose suursuguses lossis.
Teised allikas lasevad Aphroditel elada küll jumalate mäel, kuid
panevad ta paari sõjajumal Aresega. Neil teatakse ka lapsi olevat.
Üks on poisikese välimusega kritskivend Eros (Amor), kes ulakuselt
suudab ületada Arestki ning armuintriigide punujana ei jää sammugi
maha ema Aphroditest. Ta pillub armunoolekesi halastamatult nii
inimeste kui jumalate pihta, tehes seda läbisegi ning sageli
lihtsalt paljast lustist, et näha, mis juhtub.
Aresi
(Marsi) poegadena on küll tuntud, kuid piisavalt kõhedusttekitavad
Deimos ja Phobos (tõlkes Hirm ja Õudus). Nemad lustisid isaga
sõjaväljadel möllata ning oma ema armastuse ja ilu maailma
toimetustesse nad eriti ei sekkunud.
Harmonia
olla samuti Arese ja Aphrodite tütar. Kummalised lapsed on kirglikul
sõdalasel ja ilusal armastuseloojal. Aphroditel teatakse olevat ka
abieluväliseid lapsi. Üks kuulsamaid on Trooja sõja kangelane
Aeneas, Anchisese poeg. Aeneas on rohkem roomalste lemmik ning Trooja
sõja vägevate kangelaslaulusde kõrval on talle rooma laulikud
pühendanud lausa omaette eepose.
Kõik
Aphrodite armulood polnud aga viljakad ega õnnelikud ei iidsel ega
vähem iidsetel aegadel. Imelise jumalanna armastusest samuti
kummalist päritolu kauni noormehe vastu teatakse rääkida järgmine
kurb lugu, mis võiks kõlada umbes nii:
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar