Ajaloolane
Lauri Vahtre kirjutas 6. oktoobris 2006.a Postimehes artikli
“Kadumaläinud kümme päeva”. Toon osaliselt selle ära, mitmed
seigad korduvad, millest eespool on juba juttu olnud, kuid on lisa
huvitavaid fakte ja kirjeldusi.
….Kaua
aega ei olnud kalendrinihe veel otseselt tülikas. Kuid 16. sajandil
otsustasid juhtivad kirikutegelased, et probleemist ei saa enam mööda
vaadata. Niisiis otsustas 1563. aasta Trento kirikukogu, et on vaja
vähemalt kahte reformi: viia kalender ja taevakehade tsüklid taas
kooskõlla ning teiseks võtta kasutusele niisugune kalendaarne
süsteem, mis väldiks uue triivi käivitumise.
Selle
uue ja tõesti väga teravmeelse põhivalemi mõtles välja Kalaabria
õpetlane Aloisus Lilius. Kui senimaani oli kehtinud reegel, et iga
neljas aasta on liigaasta, siis tema lisas sellele erandi ja erandile
omakorda erandi: iga neljas aasta on liigaasta, välja arvatud
sajandilõppudel; sajandilõpp on siiski liigaasta sel juhul, kui
sajandite arv jagub neljaga.
See
tundub vaid esmapilgul keeruline olevat. Teiste sõnadega tähendab
see, et aastad 1700, 1800, 1900, 2100, mis Juliuse kalendri järgi
peaksid olema liigaastad, on uue kalendri kohaselt tavalised. Aga
aastad 1600, 2000, 2400 on siiski liigaastad, sest sajandite arv
jagub neljaga. Tulemus: iga neljasaja aasta kohta jätab Gregoriuse
kalender ära kolm päeva, “lisades sammu”, sellal kui Juliuse
kalender idamaise rahuga harjunud tempos kulgeb. Ning just seda oligi
tarvis.
Muide,
üks kõrvalpõige. Nimetasin aastaid 1700, 1800 jne.
sajandilõppudeks. See ei olnud näpuviga, sest nad on tõepoolest
vana sajandi viimased ja mitte uue sajandi esimesed aastad. Sellest
tõsiasjast saab väga hästi aru igaüks, keda näiteks kümneks
aastaks vangi pannakse: kümme aastat saab täis kümnenda aasta
lõpus ja mitte aasta alguses. Millegipärast keldus inimkond seda
lihtsat tõde tunnistamast 2000. aastal, pühitsedes kahe tuhande
aasta möödumist mitte kahetuhandeda aasta lõpu-, vaid algushetkel
(eks see oli seotud ka rohkem suure äriga (Valori märge)).
Lilius
oli esitanud igati kõlvulise kalendri. Kuidas seda aga kehtestada?
Lilius pakkus välja, et 40 aasta jooksul jätta kõik kümme
lisapäeva ära, millega kalender vaikselt paika loksuks. Tema
kalendrisüsteemi kirglik kaitsja ja propageerija Cristopher Clavius
oli teisel arvamusel: reform tuleb ära teha kohe ja korraga, sest
vastasel korral käituksime nagu mees, kes jupphaaval koera saba
raius, arvates, et niimoodi on vähem valus. Claviuse seisukohaga
nõustus ka paavst Gregorius XIII, kes kuulutas reformi välja 1582.
aasta 24. veebruaril, määrates ajahüppe sügisesse.
Kui
uus kalender 4. oktoobri ja 15. oktoobri vahelisel ööl käivitus,
siis hõlmas see vaid piiratud osa Euroopast: Hispaania ja Portugal
(ning nende valdused), Itaalia ning Poola-Leedu. Juba sama aasta
lõpul liitusid reformiga siiski Prantsusmaa ja esimese
protsentantliku maana Holland. Ülejäänud protsentantlikud maad
suhtusid sellesse järjekordsesse paavstlikku vigurisse umbusklikult.
Briti impeerium võttis uue kalendri kasutusele alles 1752. aastal,
Venemaa 1918 ja viimase Euroopa riigina Kreeka 1923. aastal.
Eesti,
täpsemalt küll Lõuna-Eesti, oli juhtumisi nende eesrindlike maade
hulgas, kus reform käivitus kohe, esimesel päeval. Seda põhjusel,
et olime siis poolakate-leedukate võimu all. Kuna see võim ei
jäänud püsima ja seetõttu on eestlastel tulnud seigelda uue, vana
ja vahepealsete kalendrite vahel rohkem kui võib-olla ükski teine
Euroopa rahvas.
See
juhtus nõnda. Poola-Leedu ülemvõim jäi suhteliselt lühikeseks ja
17. sajandi algul puhkes Poola-Rootsi sõda, mille käigus
Lõuna-Eesti ning puhuti ka Põhja-Eesti (v.a. Tallinn) korduvalt
käest kätte käis. Iga võimuvahetus tõi kaasa uue kalendri ja
sellest võis pea lausa ringi käima hakata. Selle ärahoidmiseks
dateeriti kirjad ja dokumendid sageli nii uue kui vana kalendri
järgi.
Neis
võitlustes jäi peale Rootsi, kelle tegelik võim kehtis kuni 1710.
aastani, ja seejärel kehtis ka vana kalender. Kuid siingi oli oma
nüanss: rootslased otustasid 1700. aastal üle minna uuele
kalendrile, kuid just sel koerasaba raiumise meetodil, mille
Gregorius XIII oli kõrvale heitnud. Rootslastel õnnestus tõestada,
et paavsti otsus oli ainuõige: kavatsetav sujuv üleminek (41 aasta
jooksul, tegemaks tasa nüüdseks juba 11-päevast vahet) tõi kaasa
suure segaduse. Rootsi kalender hakkas erinema nii uuest kui vanast
kalendrist, kusjuures see erinevus pidi muutuma iga nelja aasta
tagant.
Tegelikkuses
jäeti 1704. ja 1708. aastal lisapäev ometigi maha võtmata, nii et
1708. aastal, kui erinevus Gregoriuse kalendrist pidanuks olema
kaheksa päeva, oli see endiselt kümme päeva (üks päev vana
kalendriga võrreldes). Karl XII lõpetas segaduse, kuid mitte uue
kalendri kehtestamisega, vaid vana taastamisega. Selleks astuti 1712.
aastal enneolematu samm: lisati lisapäevale teinegi lisapäev, 30.
veebruar. Uuele kalendrile mindi üle alles 1753. aastal, ilmselt
inglaste eeskujul.
Kuid
Eesti oli selleks ajaks juba Juliuse kalendri rüpes tagasi ja
ühtlasi Venemaa küljes, mistõttu vana kalender püsis meil kuni
1918. aasta veebruarini, mil 31. jaanuarile järgnes 14. veebruar.
Seega
võib nentida, et Eesti oli üks esimesi ja Eesti oli üks viimaseid.
Sarnaseid kurioosumeid on meie ajaloos küllalt. Näiteks kui Tartus
17. sajandi lõpul rajati õpetajate seminar, siis oli see esimene
omataoline Rootsi riigis; kui aga 19. sajandi esimesel poolel
Tartusse taas seminar asutati, siis oli see teine Eestis, aga esimene
Vene riigis.
Vene
õigeusu kirik hoiab tänaseni kinni Juliuse kalendrist ja pühitseb
uut aastat (meie mõistes) 14. jaanuaril. Selle mõnevõrra
mõistusevastase visaduse õigustuseks öeldakse, et ka Gregoriuse
kalender pole päris täpne. See vastab tõele. Märkigem siiski, et
kui Juliuse kalendri viga suureneb ühe päeva võrra keskmiselt iga
128 aasta tagant, siis Gregoriuse kalender jääb astronoomilisest
kalendrist ühe päeva võrra maha 3300 aasta jooksul. Et viga
silmaga märgatavaks muutuks, kulub vähemalt 10 000 aastat. See pole
muidugi teab mis pikk aeg, aga.....(L.Vahtre kirjutise lõpp).
järgneb...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar