Kuni
VII sajandi keskpaigani elasid Araabia poolsaarel hõimud, kellel
ühtne ajaarvamine puudus. Enne islami tekkimist oli levinumaks nn.
elevandi eoon (570.a.), mis tähistas aega, mil etiooplased olid
Mekat rünnanud elevandiüksusega; selliseid imeloomi polnud
araablased ealeski näinud.
Islami
ajaarvamise algdaatumiks sai 16. juuli (reede) 622. aastal (Muhamedi
põgenemine Mekast). Kalendri aluseks on 12 kuust koosnev kuuaasta,
mis jaguneb 7 nädalapäevaks. Pühitsetud päev on reede – jaum
al-dzum`a (ühinemine, liitumine). Erilise tähtsusega on veel 15.
sha`abani öö (8. kuul), mil surmaingel saab järgmisel aastal
surema määratud nimekirja, 27. ramadani öö (9. kuul), mil Muhamed
sai peainglilt koraani, samuti ramadani-paast, mil 30 päeva ei tohi
süüa, juua ega suitsetada päikesetõusust loojakuni.
Kalendri
hädaks on see, et ta jõuab troopilisest aastast tublisti ette. Kuna
kuuaasta on päikeseaastast lühem, algab muhameedlaste uus aasta
meie omast 11 päeva varem, 33 aastaga aga liigub nende uusaasta läbi
kõikide aastaaegade. Sellest jagusaamiseks võeti kasutusele
Kuu-Päikesekalender, kus lisaks sünoodilisele kuule on arvestatud
ka päikeseaastat. Selline süsteem kehtib näiteks Iraanis, kus on
kasutusel ühteaegu 3 kalendrit: iraani kuu-hedzra, päikese-hedzra
ja gregoriuse kalender.
Enne
Iraani vabariigi väljakuulutamist loeti ametlikuks päikese-hedzra,
praegu aga kuu-hedzra kalendrit, mida hiljutise ajani kasutas
põhiliselt vaimulikkond. Iraani päikese-hedzra kalender on
aastasadu vana ja läbi teinud palju muutusi.1976. Aastal üritas
veel ühe reformi toime panna ka tolleaegne shahh: Ahhemeniidide
dünastia auks kehtestas ta uue ajaarvamise, mis algas selle dünastia
rajamisest. Reformiga kuulutati päikese-hedzra 1355. aasta
(gregoriuse kalendri järgi 1976. aasta) shahhidünastia 2535.
aastaks. Ent juba paari aasta pärast oli shahh rahutuste tõttu
sunnitud reformi tühistama.
Kuu-päikesekalender
on levinud ka Israelis. See vahetas välja vanajuudi kuukalendri, kus
aastas oli 354 päeva ja päev algas kell 6 õhtul. Juudi
kuu-päikesekalender ei jagune tund minutiteks ja sekunditeks, vaid
helek`iteks ja reg`ideks (hetk, silmapilk). Tunnis oli 1080 helek`it,
helek`is 76 reg`i. Aastas on 12 kuud – paariskuus 29, paaritus 30
päeva. Kuu algas noorkuu ilmumisega õhtutaevasse, mida linnast
välja jälgima saadeti vastavad asjamehed. Kuusirpi silmates
hõiskasid nood: “Ta on pühitsetud!” ja rahvas kordas neid sõnu
kooris. Seejärel süüdati künkail lõkked.
IV
saj. eKr asendati vanajuudi kuukalender kuu-päikesekalendriga. Kuna
päikeseaasta on kuukalendrist 11 päeva pikem, toodi sisse
kolmeteistkümnes 30- päevane kuu 7 korda 19-aastase tsükli
vältel.Liigaasta kandis nimetust ibbur (rase). Aasta alguse
arvestamisel tuli lisaks päeva algusele (kell 18) ja noorkuu
ilmumisele silams pidada ka mitmeid usunõudeid. Seetõttu nihkus
uusaasta (1.Tishri) sageli päeva või paari võrra edasi. Ka
praeguses juudi kuu-päikesekalendris on rituaalsetel nõudel tähtis
koht.
Vietnamis,
Kampucheas, Hiinas, Koreas, Laoses, Mongoolias, Tais, Jaapanis ja
mitmel pool mujalgi on aastatuhandeid käibel olnud 60 aasta tsükli
kalender, mis põhineb Päikese, Maa, Kuu, Jupiteri ja Saturni
liikumistsüklitel. Arvatakse, et Jupiteri-kalendri idee koos
12-aastase loomatsükliga võtsid Ida-aasia rahvad üle Kesk-Aasia
nomaadidelt, kes olid ammu märganud, et Jupiter teeb täistiiru
ümber Päikese 12 aastaga. Jaganud Jupiteri liikumistee 12 võrdseks
30-kraadiseks lõiguks ja andnud neist igaühele loomanime, lõid
Aasia rahvad 12-aastase Päikese-Jupiteri kalendritsükli: 1. hiir
(rott), 2. lehm (härg, pühvel), 3. tiiger, 4. jänes (küülik), 5.
draakon (krokodill), 6. madu, 7. hobune, 8. lammas (jäär), 9. ahv,
10. kana (kukk), 11. koer, 12. siga (metskult).
Vanahiina
astronoomide erilise huvi pälvisid Jupiter oma 12-aastase
tiirlemisperioodiga ja Saturn 30-aastase perioodiga.(Planeete arvati
tiirlevat ümber Maa). Arvude sümboolikale suurt tähendust
omistades valisid hiina kalendrikoostajad tsükli aluseks Jupiteri ja
Saturni tiirlemisperioodide väikseima ühiskordse. Seega sai tsükli
pikkuseks 60 aastat, mille vältel Saturn teeb 2 tiiru ja Jupiter 5
tiiru. Need arvud olid kooskõlas ka hiina natuurfilosoofiaga: arv 5
sümboliseeris 5 “algelementi”, millel olid ühtlasi vastavad
värvitähendused. Värvidega tähistati ka planeete, aastaaegu ja
ilmakaari, mida kõiki oli samuti 5.
Vana-Hiinas
on kehtinud ka kalender, mille tsüklilise ajaarvestuse aluseks olid
12 sümbolit – 12 “maaoksa”(shi er zhi). Need tähistasid
aastas kuusid ning ööpäevas tunde, neile vastasid tähtkujud ning
nad olid seotud ka loomanimedega. Näiteks 60 aasta tsükli esimene
märk zi tähistas taevas Jäära tähtkuju, maa peal hiirt ning
ööpäevas aega kella 23 kuni 1-ni öösel; chou taevas Sõnni, maa
peal lehma ja ööpäevas aega kella 1 kuni 3-ni jne. Kuu-kuu kestis
29 või 30 päeva ja jagati 3 dekaadiks (xun). Iga dekaadi päevi
tähistavad järgarvud ehk “10 taevakändu” (shi gan) olid
vastavais seostes planeetide ja “algelementidega”, 5
“algelementi” aga püsisid pidevas liikumises ja olid vastastikku
seotud sümboolse alluvusvahekorraga. Iga “algelemendi” juurde
kuulus 2 “taevakändu” (või esitati neid kahes seisundis –
mees ja naisalgena).
60
aasta tsüklis paigutusid “taevakännud” horisontaalselt
“algelementide” alla, “maaoksad” ja loomanimetused aga
vertikaalselt, nii et nende lõikumisel moodustus 60 kordumatut
numbritega tähistatud ühendust. Iga aasta kandis topletnimetust:
esimeseks komponendiks oli üks 10-st “taevakännu” märgist,
teiseks üks 12 “maaoksast”. Kolmandaks komponendiks sai
loomanimetus. Et aga loomanimed kordusid tsüklis iga 12 aasta
tagant, rakendati täpsuse huvides veel täiendavalt
värvisümboolikat: 1.-2. aasta sinine ehk roheline (hiir, lehm),
3.-4. punane (tiiger, jänes).......11.-12. Sinine ehk roheline
(koer, siga)...... 59.-60. must (koer, siga). Värvid vastasid
“algelementidele” ja 10 “taevakännule”.
Hiina
uusaasta jääb ajavahemikku 21. jaanuar kuni 20. veebruarini,
kusjuures päevade arv aastas pole võrdne. Näiteks 1982. aasta
algas Hiinas 25. jaanuaril, järgmised aastad vastavalt 13, 2, 20
veebruaril jne. Meie aastate kohaldamisel hiina arvestusega tuleb
meie kalrndri aastaarvule liita 2397 ja jagada see 60-ga. Jääk
tähistab hiina 60 aasta tsükli aastanumbrit.
Ida-Aasias
on eksisteerinud tohutu hulk eoone, mis algasid ühe või teise
keisri troonileasumisega ning jagunesid tema valitsusajal
perioodideks, millest igaüks sai vastava sümboolse deviisi.
Arvutamisel tuli teada deviisi kronoloogilisi raame või keisri
valitsusaastaid, milleks lisaks 60 aasta tsükli tabelitele toodi
tähestikulises järjekorras ära keisrite nimed, deviisid ja
vastavad daatumid.
Samasugune
kalender kehtis ka Jaapanis enam kui 2000 aastat tagasi. Selle tõid
sinna korealased ja hiinlased, kes juurutasid ka hieroglüüfid,
konfutsianismi ja budismi. Pärast Jaapani keisririigi moodustamist
võeti loomatsükliga Kuu-Päikese-Jupiteri kalender kasutusele kogu
riigis, kusjuures igale kuule anti kindel tähendus:
- Mutsuki – sõpruse kuu
- Kisaragi – rõivaste vahetamise kuuka
- Yaol – rohu kasvamise kuu
- Uzuki – põõsakuu
- Satsuki – varajaste külvide kuu
- Minazuki – põuakuu
- Fumizuki – Kuu imetlemise kuu
- Hazuki – puulehtede kuu
- Kikuzuki – krüsanteemide kuu
- Kaminazuki – jumalateta kuu
- Shimotsuki – hallade kuu
- Shiwasu – toimingute lõpetamise kuu
Kuna
Jaapanis varasem aastaarvutus puudus, töötasid kronoloogid välja
keisridünastiate ajaloo retrospektiivse skeemi. Rahvusliku eooni
alguseks võeti esimese müütilise keisri Jimmu troonileastumine.
See väljamõeldud sündmus kanti aastasse 660 eKr Euroopa
ajaarvamise järgi. Ka 14 Jimmule järgnenud keisrit on välja
mõeldud, ent aega arvestatakse ikka nende “valitusaja” järgi.
Täpsemad on andmed keisrite elu ja tegevuse kohta ilmuvad Jaapani
kroonikaisse keiser Ketaist alates, kes sündis aastal 450 pKr ja
valitses 507-531. Aastast 645 (1305. Jaapani eooni aasta), kui
troonile astus keiser Kotoku, hakati aega arvama keisrite deviiside,
s.t. valitsusaastate nimetuste järgi (nengo), mis muutis
ajaarvestamise keeruliseks, kuna keisrid ühtelugu deviise vahetasid.
Alles pärast 1867. aasta revolutsiooni kehtestati kord, et iga
keisri valitsusajale antakse vaid üks deviis.
Viimasel
ajal on Ida-Aasia riikides üha laiemalt kasutusele võetud euroopa
ajaarvestamine, vanad kalendrid kehtivad veel perifeerias. Ent
Jaapani parlament võttis 1979. aastal vastu otsuse, et keisrite
valitsusaastate kasutamine ajaarvestamisel on kohustuslik , eriti
valitsuse otsuste dateerimisel. Keiser Hirohito deviisiks on Syowa.
Eelviimane
60-aastane kalendriperiood algas 1924. aastal ja lõppes 1984.
aastal. Praegune siis kestev lõpeb 2044.
järgneb...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar