Kõigi aegade kohutavaim...
....lennuõnnetus toimus
41. aasta eest 27.märtsil 1977.a. Kui Autoliikluses on ohukohaks ristmikud, kus
erinevad liiklusvoolud kokku saavad, siis lennunduses on kokkupõrkeoht suur
lennujaamade lähistel – taevas on küll suur ja lai, ent lennujaamade kohal on
lennukeid teinekord nagu rändlinde sügiseses parves.
Tegelikult toimus kõigi
aegade ohvrirohkem lennuõnnetus...maa peal, hoovõturajal. 27.märts 1977 oli
Kanaari saarte õhuliikluse korraldajate jaoks juba hommikust saadik
õudusunenägu. Asi sai alguse sellest, et Gran Canaria Las Palmase lennuväljal
plahvatas terroristide pandud pomm. See ei tapnud küll kedagi (kaheksa inimest
said siiski vigastada), ent anonüümne telefonikõne teatas veel teisestki
pommist. Olukorra kontrollimiseks lennuväli suleti ja kõik sinna teel olevad
lennukid tuli jagada saarestiku teiste lennuväljade vahel.Nende hulgas, kes
mujale saadeti, olid ka kas toona maailma suurimat lennukid Boeing 747, üks
KLM-i, teine Pan America värvides. Nemad suunati naabersaare Tenerife Los
Rodeose lennuväljale.
Pan America lend 1736 oli
alustanud lendu Los Angelesest. New Yorgi Kennedy lennuväljal tehti vahepeatus
ja võeti peale täiendavalt reisijaid. Kokku oli lennukis 396 inimest. KLM lend
4805 tuli Amsterdamist, see oli turiste vedav tšarterlend. Koos meeskonnaga oli
pardal 249 inimest. Tenerife Los Rodeose lennuväli ei saanud normaalselt
toimida, kuna lennukite ruleerimistee (tee, mida mööda jõuab lennujaama eest
stardirajale) oli täis parkivaid lennukeid. Nii jäi ainsaks võimaluseks sõita
mööda stardirada, selle otsas ümber pöörata ja startida. Pan America lennuk oli
valmis kohe startima, ent ei saanud seda teha, kuna parajasti kütust tankiv ja
reisijaid peale võttev KLM lennuk blokeeris ruleerimistee.
Lennujuhid otsustasid
lasta starti kõigepealt just Hollandi lennuki. Kui see oli paagid täis saanud,
ruleeris lennuk stardiraja otsa ja jäi ootama stardiluba. Ameerika lennuk
liikus samas mööda stardirada. Neile öledi tornist, et neil tuleb pöörata
kõrvalteele C3, ent udus ei märganud Pan America piloodid õiget väravat ja
ruleerisid sellest mööda, värava C4 suunas. Hollandi piloodid ootasid
närviliselt stardiluba. KLM sisereeglid kehtestasid maksimaalse lennuaja ühe
päeva kohta, kui start oleks veel veninud, poleks piloodid enam lubatud
ajalimiidi sisse mahtunud. Piloodid teatasid raadio teel lennujuhtidele, et on
stardiks valmis:“We are now at takeoff.“ Lennujuht ei saanud aru, et Hollandi
piloot küsis niimoodi stardiluba. Ta vastas:“OK“ ja lisas, et olge
stardivalmis, ma teatan teile, kui võite startida.
Siinkohal tuleb arvestada,
et lennuväljal polnud radarit, udu varjas nähtavuse ja ainsaks abimeheks
lennujuhtidele oli raadioühendus pilootidega. Järgnev näitas, et see ühendus
oli ebakindel. Samal ajal kui KLM lennujuhtidega suhtles, võttis torniga
ühendust ka Ameerika lennuk. Üheaegne raadioside tekitas interferentsi, nii et
KLM pilootidel jäi torni viimane märkus („teatan, kui võite startida“)
kuulmata. Nii kujunes hollandlastele mulje, et lennujuhi „OK“ tähendas
stardiluba. Kui KLM-i Boeing rajal juba kiirust kogus, kuulsid Hollandi
piloodid Pan America suhtlust torniga – ameeriklased lubasid teatada, kui nad
on stradiraja vabastanud. Hollandi teine piloot küsis seepeale lennuki kapten
Van Zantenilt;“Kas Pan Am on ikka veel meie ees“ Lennuki must kast jäädvustas
kapteni vastuse „oh, jah“, ent sellegipoolest jätkas Van Zanten kiirendamist.
Pan Ami lennuki must kasti
salvestus näitab, et ameeriklased märkasid udust välja sööstvat KLM-i Boeingut
just otsitava värava C4 ees. Lennuki kapten Victor Grubbs hüüatas:“Nad tulevad
otse meie peale“, kaaspiloot jõudis hüüda:“Keera maha“. Ameeriklased üritasid
stardirajalt maha keerata, ent oli juba hilja. Just maast lahti kerkinud KLM
lennuk tabas oma telikuga ja põhjaga Pan Am-i lennuki tiiba ja seejärel kere
keskkohta, rebides selle tükkideks. Hollandi lennu paiskus üle Ameerika
lennuki, langes stardirajale, libises kolmsada meerti edasi ja mattus
leekidesse. Väljuda ei jõudnud keegi. Meenutame, et Hollandi lennuk oli just
enne starti oma paagid pilgeni täis laadinud. Hukkus 248 inimest – üks Hollandi
lennuki reisijast oli oma õnneks otsustanud jääda Tenerifele.
järgneb...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar