neljapäev, 4. oktoober 2018

Tenerife must päev


Kõigi aegade kohutavaim...

....lennuõnnetus toimus 41. aasta eest 27.märtsil 1977.a. Kui Autoliikluses on ohukohaks ristmikud, kus erinevad liiklusvoolud kokku saavad, siis lennunduses on kokkupõrkeoht suur lennujaamade lähistel – taevas on küll suur ja lai, ent lennujaamade kohal on lennukeid teinekord nagu rändlinde sügiseses parves.
Tegelikult toimus kõigi aegade ohvrirohkem lennuõnnetus...maa peal, hoovõturajal. 27.märts 1977 oli Kanaari saarte õhuliikluse korraldajate jaoks juba hommikust saadik õudusunenägu. Asi sai alguse sellest, et Gran Canaria Las Palmase lennuväljal plahvatas terroristide pandud pomm. See ei tapnud küll kedagi (kaheksa inimest said siiski vigastada), ent anonüümne telefonikõne teatas veel teisestki pommist. Olukorra kontrollimiseks lennuväli suleti ja kõik sinna teel olevad lennukid tuli jagada saarestiku teiste lennuväljade vahel.Nende hulgas, kes mujale saadeti, olid ka kas toona maailma suurimat lennukid Boeing 747, üks KLM-i, teine Pan America värvides. Nemad suunati naabersaare Tenerife Los Rodeose lennuväljale.

Pan America lend 1736 oli alustanud lendu Los Angelesest. New Yorgi Kennedy lennuväljal tehti vahepeatus ja võeti peale täiendavalt reisijaid. Kokku oli lennukis 396 inimest. KLM lend 4805 tuli Amsterdamist, see oli turiste vedav tšarterlend. Koos meeskonnaga oli pardal 249 inimest. Tenerife Los Rodeose lennuväli ei saanud normaalselt toimida, kuna lennukite ruleerimistee (tee, mida mööda jõuab lennujaama eest stardirajale) oli täis parkivaid lennukeid. Nii jäi ainsaks võimaluseks sõita mööda stardirada, selle otsas ümber pöörata ja startida. Pan America lennuk oli valmis kohe startima, ent ei saanud seda teha, kuna parajasti kütust tankiv ja reisijaid peale võttev KLM lennuk blokeeris ruleerimistee.

Lennujuhid otsustasid lasta starti kõigepealt just Hollandi lennuki. Kui see oli paagid täis saanud, ruleeris lennuk stardiraja otsa ja jäi ootama stardiluba. Ameerika lennuk liikus samas mööda stardirada. Neile öledi tornist, et neil tuleb pöörata kõrvalteele C3, ent udus ei märganud Pan America piloodid õiget väravat ja ruleerisid sellest mööda, värava C4 suunas. Hollandi piloodid ootasid närviliselt stardiluba. KLM sisereeglid kehtestasid maksimaalse lennuaja ühe päeva kohta, kui start oleks veel veninud, poleks piloodid enam lubatud ajalimiidi sisse mahtunud. Piloodid teatasid raadio teel lennujuhtidele, et on stardiks valmis:“We are now at takeoff.“ Lennujuht ei saanud aru, et Hollandi piloot küsis niimoodi stardiluba. Ta vastas:“OK“ ja lisas, et olge stardivalmis, ma teatan teile, kui võite startida.

Siinkohal tuleb arvestada, et lennuväljal polnud radarit, udu varjas nähtavuse ja ainsaks abimeheks lennujuhtidele oli raadioühendus pilootidega. Järgnev näitas, et see ühendus oli ebakindel. Samal ajal kui KLM lennujuhtidega suhtles, võttis torniga ühendust ka Ameerika lennuk. Üheaegne raadioside tekitas interferentsi, nii et KLM pilootidel jäi torni viimane märkus („teatan, kui võite startida“) kuulmata. Nii kujunes hollandlastele mulje, et lennujuhi „OK“ tähendas stardiluba. Kui KLM-i Boeing rajal juba kiirust kogus, kuulsid Hollandi piloodid Pan America suhtlust torniga – ameeriklased lubasid teatada, kui nad on stradiraja vabastanud. Hollandi teine piloot küsis seepeale lennuki kapten Van Zantenilt;“Kas Pan Am on ikka veel meie ees“ Lennuki must kast jäädvustas kapteni vastuse „oh, jah“, ent sellegipoolest jätkas Van Zanten kiirendamist.

Pan Ami lennuki must kasti salvestus näitab, et ameeriklased märkasid udust välja sööstvat KLM-i Boeingut just otsitava värava C4 ees. Lennuki kapten Victor Grubbs hüüatas:“Nad tulevad otse meie peale“, kaaspiloot jõudis hüüda:“Keera maha“. Ameeriklased üritasid stardirajalt maha keerata, ent oli juba hilja. Just maast lahti kerkinud KLM lennuk tabas oma telikuga ja põhjaga Pan Am-i lennuki tiiba ja seejärel kere keskkohta, rebides selle tükkideks. Hollandi lennu paiskus üle Ameerika lennuki, langes stardirajale, libises kolmsada meerti edasi ja mattus leekidesse. Väljuda ei jõudnud keegi. Meenutame, et Hollandi lennuk oli just enne starti oma paagid pilgeni täis laadinud. Hukkus 248 inimest – üks Hollandi lennuki reisijast oli oma õnneks otsustanud jääda Tenerifele.

järgneb...

Kommentaare ei ole: