Laeva
omanikud
Enne, kui laevale kiil
pannakse ja ehitus lahti läheb, toimub laevaehituse tellimise lepingu
allkirjastamine. See toimus 11.09.1979. aastal. See kuupäev on praeguseks
küllaltki kurikuuluseks saanud. Riigipööre Tsiilis (1973), Ameerikas kaksiktornide
hukk (2001), meil Kurkse väina tragöödia (1997 ). Lepingupäeval tegi Päike
ühenduse Merkuuri, Veenuse ja Saturniga Neitsis ja see nelik kvadratuuris
Neptuuniga Amburis. Kuu (keskpäev) kvadratuuris Jupiteriga. Põhjasõlmel ühendus
Musta Kuu ja Leviathaniga Neitsis. Marsil täpne opositsioon Charybdisega
Kaljukitses. Jupiteril ühendus Karmaga Lõvis. Tellija oli Soome firma, Veenusel
täpne opositsioon Suomiga Kalades.Tugev on maamärkide ülekaal, eriti Neitsi.See
Neitsi märk figureerib pidevalt laevaga seotud asjades! Veel üks tähelepanek,
tellimuse Merkuur samas kraadis, kus asub EW tõusumärk!
Laeva tellija oli Soome
laevakompanii Rederi AB Sally. Ehitas Saksa firma Meyer Werft, Papenburgis
(Meyer Werft-Jos.I. Meyer Gmb H&Co) 1980.aastal. Ristimisel anti nimeks
„Viking Sally“. Tol ajal oli see Läänemere uhkeim ja moodsaim reisipraam.
„Viking Sally“ nime all
sõitis 1980-90 liinil Turu-Stockholm. 1990.a. samal liinil „Silja Star“ nime
all. 1990-92 kandis nime „Wasa King“ ja oli liinil Vaasa-Uuemaja vahel. Eesti
ostis laeva 1992.aastal. Laev kuulus Rootsi firmale Nordström & Thulin AB
ja Eesti Merelaevanduse ühisfirmale. „Estonia“ sõsarlaev oli „Diana 2“,
ehitatud 1979.a. ja kandis hiljem nimesid „Vironia“, „Mare Balticum“,
„Meloodia“, ARV1, „Bluefort“.
„Viking
Sally“ kiilupanek
Laeva saatust, tema
teenistuskäiku ja eksisteerimise ajalist pikkust saab vaadata tema ehitamise
asjaoludega. Algab laeva elu kiilu panekust, see oleks nagu eostusakt. Siis
pannakse kiilu sisse rahamünt, et kotermann rahul oleks. See on väga vana
traditsioon ja seda tehakse tänapäevalgi pidulikus õhkkonnas. Tänapäeval
vaevalt enam keegi sellist laevavaimu tunnistab, kes hiirena trümmis pidavat
krõbistama. Omal ajal temasse usuti ja teati rääkida, et kui kotermann vanaks
jääb, ei suuda ta tormiga masti kinni hoida ning tuulte meelevalda jäänud laev
hukkub.
Toimus kiilupanemise
tseremoonia 18.oktoobril 1979.aastal. Saksamaal Papenburgi laevaehituse verfis.
Sellele ajale tehtud kosmogramm (aega kahjuks ei tea) peaks näitama laeva
edasist eluteed. Kui Päike sümboliseerib laeva ennast, siis tema ühendus
Pluutoga viitab juba ette teatud saatuslikusele. Ühendus võib ka seda
tähendada, et laeva eksisteerimise ajal ta mitmeid kordi vahetab nime, omanikke
ja liinireiside marsruute. Laeva vettelaskmisel oli Päikesel Pluutoga 163-ne
aspekt, mida nimetatakse Marsi Koeraks. Sümboliseerib nii köitvust kui ohtu.
Laeva võib
sümboliseerida ka Kuu, mis oli (keskpäev) ühenduses Saturniga Neitsis. Sama
seis kordus ka vettelaskmise ajal, samuti Neitsis. Kiilu panemise päikesemärgi
valitseja Veenus on Skorpionis pagenduses, sekstiilis Põhjasõlmega. See esialgu
midagi halba ei tõota. Must Kuu ja Karma on ühenduses kiilupanekule eelnenud
kuuvarjutuse kraadiga (13 vir, 6.09.1979). See olulisel määral pani paika laeva
edasise eksisteerimise. Varjutused ja Must Kuu olid edaspidi üheks tähtsaks
teguriks laevahukus. Marsil lähenev trigoon Neptuuniga, Lõunasõlm 7 kraadi
Kalades. Sinna kraadi jõudis suurõnnetuse ajal Saturn.
Vaatame, kas kiilukaardis
on ette näha laeva saatuslik lõpp. Laeva eluaega näitab planeetidest eelkõige
Saturn, kui aja valitseja, mis kiilukaardis asub 21 kraadi Neitsis. Hukkumise
ajal oli ta vastasmärgis, möödunud oli 14 aastat ja hukkumise aja Saturn sattus
täpselt laeva kiilupanemise Põhjasõlmele. Saturn sümboliseerib ka laeva ehituse
tugevust. Aeg, Saatus ja Karma.
Merendusega
saab seostada üsna paljusid astroloogias kasutatavaid sümboleid. Kõige peamine
on siis Neptuun, mille valitsuse alla kuulub kõik merega seotud. Lisaks siis
peaplaneedile rida väiksemaid taevakehi. Need taevased detailid üheskoos on
olulised terviku osad. Nii nagu meri koosneb veetilkadest, on ka taevased
„tilgad“ suure terviku osad. Neist „tilkadest“ moodustub suur mosaiikne pilt
ehk tervik. Igat „tilka“ ehk taevast detaili saab eraldi uurida ja vaadata
kuidas ta sobitub suurde mosaiikpilti. Igas õnnetuse või katastoofi kaardis
näitavad surma ja leina nn. kurjad asteroidid, neid seoseid, mida peamised
planeedid alati ei näita või ei ole pealispinnal.
Ülikauge
Sedna on samuti läbi eskimote mütoloogia tihedalt seotud merega. Tema osalus
polegi nii tühine, kui algul võiks arvata. Peale kauge Sedna on Marsi tagusel
orbiidil asuvad ja endas meresümboolikat kandvad asteroidid. Enamik kannab
mütoloogiast pärit nimetusi. Vaatleks nendest peamisi, mida nimetatakse ka
“laevade õgijateks” (astroloog Peetri väljend). Kurikuulus kolmik on siis
Scylla, Charybdis ja Leviathan. Et neist paremini aru saada tuleks tutvuda
nende mütoloogilisi nimesid kandvate tegelaste taustaga.
Skylla
(Scylla, nr. 155) - see on kummaline
lugu kahest kaunist tüdrukust, kelle jumalik viha koletisteks muutis. Skylla
oli merenümf, nii kaunis, et äratas merejumal Poseidoni enda tähelepanu.
Amphitritr, Poseidoni naine, märkas oma abikaasa sõgedat armumist ja otsustas
kätte maksta. Nii läks ta abaja juurde, kus Skylla kümblemas käis, ja valas
vette mürgiste taimede leotist. Kui tüdruk järgmisel korral kümblema läks,
avastas ta, et on kohutavalt moondunud: seal, kus olid olnud tema alajäsemed,
oli nüüd hulk koerakäppi. Õudusega vette vaadates nägi ta, et talle vaatab
vastu mitte üks, vaid kuus pead, igaühel kolm rida kihvu. Pole raske arvata, et
Poseidoni kirg armukese vastu jahtus kiiresti ning ta pöördus oma naise juurde
tagasi.
Teda
tabanud muutustest jahmununa viskus Skylla kaljult merre. Poseidon säästis tema
elu ning Skylla asus elama koopasse vee ääres, olles seal inimeste pilkude eest
varjatud. Tema lahke loomus oli kadunud koos tema iluga ja nüüd ihkas ta
inimliha. Sellest ajast peale otsis ta kaladieedile vaheldust, napsates
meremehi mööduvatelt laevadelt, mis olid teinud vea ja rannale liiga lähedale
tulnud. Kummalisel kombel oli Skyllal armas, kutsikat meenutav klähviv hääl,
mis tema tõelisele loomusele ei vastanud. Paljud pahaaimamatud ohvrid, kes
liiga lähedale sattusid, haarati laevast või paadist ja näriti puruks.
Skylla
välimust siis kirjeldatakse nii – mitme peaga merekoletis, kellel on iga pea
lõugades kolm rida hambaid. Naise ülekeha all oli tal koera keha 12 jalaga.
Suuruseks hinnati üleloomulikult suur, tema kuue pea kaelad olid nii pikad, et
ta sai mööduvatelt laevadelt meremehi napsata. Elueaks arvati olevat, et
võlujõuga oli ta neetud elama kauem kui surelikud. Võimete poolest sai Skylla
haarata oma kuue suuga meremehi, kes üritasid Charybdise keerisest mööda
pääseda. Elupaigaks oli koobas Itaalia rannikul Messina väina ääres, mis
eraldab Sitsiiliat Itaaliast. Vastaskaldal aga elas teine koletis – Charybdis.
Nagu
müütidega ikka on ka teistsuguseid lugusid. Üks näiteks pajatab, et hoopis
armukade Kirke muutis Skylla koletiseks. Kirke oli ka see, kes aitas Odysseusel
Messiina väinast läbi purjetada ilma kaotusteta. Veel võib leida sellise loo.
Kauni nümfi muutis koletiseks merejumal Glaukos, kui Skylla lükkas tagasi tema
lähenemiskatsed. Glaukos palus nõid Kirkelt võlujooki, millega Skylla armastust
võita. Selle asemel armus Kirke ise Glaukosesse ja armukadedas raevus mürgitas
merevee, mis siis Skylla koletiseks muutis.
Algne
lugu aga räägib sedasi: Odysseuse mehed said väina ohtlikusest teada siis, kui
oli juba hilja – nad aerutasid rannale liiga lähedale ja kaotasid Skylla
kohutavate peadele kuus meest.Odysseus olevat valinud väina läbimiseks siiski
Skylla poolse ranniku, sest see sai napsata ainult üksikuid meremehi, kuna
veekeeris võis terve laeva alla neelata. Argonautidel läks paremini, nemad
pääsesid kaotusteta. Kui Aeneas ja tema meeskond pärast Trooja vallutamist läbi
väina sõitsid, olevat jumalik vahelesegamine muutnud Skylla võimsaks kaljuks,
mida Sitsiilia ranniku lähedal siiamaani näha võib.
Charybdis
(nr. 388). Tema välimus on teadmata, kuid tõenäoliselt oli see jube. Näha oli
ainult võimas keeris, mille ta tekitas. Elueaks ilmselt surematu, sest oli
Zeusi poolt neetud. Ta võis imeda oma keerisesse terveid laevu. Elas Messina
väinas, mere põhjas Sitsiilia ranniku lähedal, Skylla elupaiga vastas. Homerose
järgi oli Charybdis Poseidoni enda ja maajumalanna Gaia tütar. Ta varastas Herakleselt
kariloomi ning Zeus karistas teda, saates välgunoole, mis paiskas ta
meresügavikku. Seal elas Charybdis edasi inimeste eest varjatuna, kohutava
koletise kujul, andes endast märku kolm korda päevas, mil ta imes endasse ja
väljutas siis jälle tohutud kogused merevett. Niimoodi tekkinud veekeeris ilmus
ettearvamatult pealtnäha täiesti tüünel merel, kuid oli nii tugev, et võis
terved laevad märga hauda viia. Laevad peavad aga väina läbides ikka veel
ettevaatlikult ümber tema sõitma, et mitte põhja minna, ja dilemma, kas valida
Skylla või Charybdis, on jäänud tänapäevani üldtuntud kõnekäänuks, mis näitab,
et valida on kahe halva vahel. Messina väin on laevade läbimiseks kaunis kehv
ja ohtlik koht. Sellest siis need müütilised olevused.
Astroloogias
sümboliseerivad Skylla ja Charybdis siis neid valikuid, mis teha tuleb, kas
väga halva või vähem halva vahel. Õpetab, kuidas saaks ka neist hoiduda. Charybdis
kaose maagilist jõudu, hinge kiskumist sündmuse keerisesse, on kaks korda
ohtlikum koos Scyllaga. Leviathan (nr. 8813) sümboliseerib esmast kaost.
Nende kolme
tegelase toimest, osalusest meresõidu ohtlikusest ja õnnetustest vaatleme koos,
sest nad suurelt jaolt ikka ühiselt tegutsevad. Laevahukkude näidete äratoomisel
tuli teha valik õnnetustest, sest läbi ajaloo on olnud niivõrd palju
mereõnnetusi, et nende loetelu võtaks tohutult aega ja poleks ka enam nii mõnus
lugemine, kui aina hukkumised ja õnnetused. Aga selline see meresõidu asi on,
et õnnetus ja vedamine käivad käsikäes.
järgneb...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar