Võiks
arvata, et nüüd sai Zeus rahus puhata, kuid lugu polnud teps mitte veel
lahendust leidnud. Maa (Gaia; rooma Ge) vihastas mis paugub, sest võimujanus noor
jumal oli tapnud ja vangistanud tema lapsi ja lapselapsi. Protestiks sünnitas
Emake Maa koletise, kes seinisest hirmsam ja võimsam. Tema nimi oli Typhon:
“Tuld
purskav saja peaga koletis,
kes
tõusis kõigi jumalate vastu
Surm
vingus tema hirmsas suus,
ta
silmad lausa leekisid.”
Ühe
teise versiooni kohaselt kallas Zeus Typhonile Etna vulkaani kaela.
Selle
aja peale oli aga Zeus haniknud endale mingil viisil vägevaimad relvad –
võitmatud kõu ja välk, mida varemini sajakäelised kasutasid. Ta lõi nende abil
Typhoni sõna otseses mõttes mättasse ning rahu oli seks korraks maale laskunud.
Kuid rahulolematus ingitses hõõguvate sütena tuha all. Korra püüdsid gigandid
mässu tõsta, kuid nende ettevõtmine ebaõnnestus.
Nüüd
oli vaja uut ilmakorda. Zeus oma vendadega heitis liisku ning nad jagasid
omavahel maailma (ja taeva ja allilma) valitsemise ära. Poseidon sai
meredevalitsejaks, Hadesele anti allilm (surnuteriik) ja Zeusist sai taeva
valitseja ning jumalate kõrge kuningas. Sest ajast elas ta uhket elu kaunis lossis
Olümpose mäel. Zeusi ja teisi mäelossis elavadi jumalaid hakati sest peale
kutsuma olümpialasteks.
Varasemal
(Olümpose-eelsel) ajal koondus kogu võim nii elavate kui surnute üle Zeusi
kätte, nüüd oli tal vaja seda võitluskaaslastega jagada. Küsimus jääb, miks ta
Kronosega üldse sõdima pidi hakkama, kui tal nagunii ennemini juba võim kõigi
elavate ja surnute üle käes oli. Ju on tegemist erinevate aegade ja arusaamiste
põimumisega, uute jumalate ilmumisega ning nende paigutamisega inimeste meeles
kujunenud maailmapilti.
Kõik
oleks nagu kaunis ja korras – Zeus peajumal, tema käsutuses võimsad relvad,
piksenooled ja maailm arenemas uue parema tuleviku poole. Kuid... Zeusi
kummitasid minevikuvarjud, sest temagi kõrvu olid jõudnud kuuldused, et tema
laps võib kõrvaldada ta magusalt troonilt taevaste ja maiste ülemvalitseja
kohalt.
Samuti
tuleb tal sagedasti võidelda võimu eest oma lähedaste sugulastega. Tema vastu
tõusevad üles Hera, Poseidon ja Pallas Athena. Olümpolaste valitsemine pole
kerge töö. Isegi vägevale piksejumalale.
Suurest
hirmust ning Gaia ja Uranose soovitusel neelas Zeus alla oma esimese naise
Metise, et too ei sünnitaks talle poega, kes oleks isast tugevam. Metis oli aga
juba käima peal ning lapse saamist polnud kuidagi võimalik vältida. Õnneks ei
sündinud neiel mitte poisslaps, vaid Zeusi peast kargas välja täies sõjarüüs
tütar – Pallas Athena.
Üks
Gaia tütardest, Themise oraakel, kellel olid tugevad selgeltnägemisvõimed,
avaldas kord Zeusile saladuse. Oli ka viimane aeg, sest peajumal pidas taas
abieluplaane. Seekordseks väljavalituks osutus merenümf Thetis. Zeusi ja
Thetise poeg pidavat isast vägevamaks sirguma ning võtma temnalt võimujärje.
Zeus keeldus abielust Thetisega ning andis tolle naiseks kangelane Peleusele.
Selle teoga aga päästis ta valla võimaluse Trooja sõja sündmuste puhkemiseks
hilisemal ajal. Themisel ja Peleusel sündiski poeg – Achilleus, Trooja sõja üks
võtmefiguure.
Õnneks
(või kahjuks) ei lasknud Zeus ennast lörri läinud kosjakatsest eriti heidutada
ning tema teiseks naiseks sai õigusejumalanna Themis. Neil sündisid lapsed –
hoorid ja moirad. Jumalatepaari tütred hoorid olid ilusad, inimsõbralikud
aastaaegade jumalannad. Atika oli lille- ja viljakusejumalanna, Thallo oli
õitsemise-, Auxo kasvu-ning Karpo viljajumalanna.Üksi neist kauneist tütardest
ei ohustanud isa positsiooni.
Moirad,
kuigi saatusejumalannad, polnud samuti ohtlikud, sest neil oli oma rida ajada,
mis otseselt võimuvõitlust ei puudutanud. Kui hoorid olid noored ja kaunid,
siis kolm moirat kujutati enamasti vanade naistena elusaatuse kangast kudumas.
Klotho ketras elulõnga, Lachesis määras lõnga pikkuse ja Atropos lõikas selle
katki, kui õige aeg suremiseks saabunud. Hoorid tõid inimeste ja jumalate ellu
korda ning mõõdukust, moirad aga , kellest Zeus ise ei sõltunud, määrasid
saatust ning viisid ellu Zeusi tahet.
Järjekorranumbrilt
kolmas, kuid tähtsuselt esimene oli Zeusi abikaasa Hera (rooma Juno),
seadusliku abielu jumalanna ja abieluseaduste kaitsja. Nende lapsed olid Ares,
Hebe, Hephaistos ja Eileithvia. Aresest (Marsist) on varem juttu olnud, pisut
ka kuulsast ja osavast sepast Hephaistosest (Aphtodite-Veenuse abikaa-sana).
Kohati öeldakse, et inetu sepapoiss olnud ainult Hera laps, kes sünnitanud poja
üksnes abikaasa kiuste, kuna too muudkui üle aisa löönud.
Hebe
oli õitsva nooruse jumalanna, jumalate joogikallaja; Eileithyia
sünnitusjumalanna, vahest kasutati tema nime Hera (või Artemise) kui
sünnitusjumalanna (lisa) nimena.
Zeusi
ja Hera abielu oli kirev ja kirglik. Kirgi küttis üles peamiselt Hera
armukadedus. Kreeklastele meeldis vesta lugusid sellest, kuidas peajumal
kavalaid plaane nuputas, et ühe ehk teise kallima juurde lipsata. Hera neid aga
paljastas, püüdis truudusetut meest vahele võtta ning kiusas taga oma mehe
armukesi ja vallaslapsi.
Et
maailma järjest parem saaks ning jumalad “uut kvaliteeti” kannaks, sigitas Zeus
aina uusi jumalaid. Zeus lõi omameelest maailma, mis oleks täis seaduseid,
korda, teadust, kunsti moraalinorme jne. Ometi on paljudes müütides tuntav ka
olümpose-eelne side, iidsed uskumused ja tõekspidamised.
Zeusil
oli palju naisi-lapsi. Ta ei põlanud ära ka armastust inimeste vastu, sigitades
nõnda pooljumalaid. Abiellumisega ta pärast Herat rohkem eriti vaeva ei näinud;
ametlikke naisi oli tal kolm, ülejäänud lihtsalt armukesed-laste emad. Paljude
jumalannade ja surelike naistega sigiatas ta lapsi:
Dionega
Aphrodite;
Themisega
hoorid;
Mnemosynega
9 muusat;
Letoga
Apolloni ja Artemise;
Demeteriga
Persephone;
Eurynomega
kariidid;
Maiaga
Hermese;
Semelega
Dionysose;
Danaega
Perseuse;
Ledaga
Helena ja dioskuurid;
Alkemenega
Heraksles;
Aiginaga
Aiakose;
Europega
Minose, Rhadamanthuse ja Sarpedoni;
Antiopega
Amphioni ja Zethose;
Ioga
Epaphose;
Kallistoga
Arkase.
järgneb...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar