Avanemine,
aprill 2005. Marja-Leena Uluots
Tähistaeva
müstiline sära on lummanud Maal elavaid inimesi ajast aega. Igast
kultuurist ning igast usundist leiab oma seletuse nii tähtede
tekkele kui ka lugusid nende elust ja toimetustest laias
taevalaotuses.
Ühel
hämaral sügisõhtul juhatas tähistaeva lummus mind astroloogia
juurde. Sestap kiikan taevaste vägevate poole astroloogiatarkusi
appi võttes. Lood aga, mida taevalistest vestetakse, pärinevad
aegade hämarustest. Tõsi küll, peaasjalikult antiiksest maailmast
– Vana Kreekast ja Vanast Roomast.
Astroloogia
ja astronoomia
Astroloogiateadus
ehk täheteadus uurib taevakehade mõju inimestele, loomadele,
poliitilistele, ajaloolistele jt. sündmustele, ilmale jne. Ehk
teisisõnu: vaatab, kuidas nii lähedased kui kaugemad tähed,
planeedid, planeedikaaslased, asteroidid ja teised taevalised asukad
maalaste elu-olu mõjutavad. Loomulikult peetakse lähemaid naabreid
olulistemaks mõjutajateks, kuid arvestatakse ka kaugete naabrite
ning Universumi tervikuga. Kodusel lähiümbrusel –
Päikesesüsteemil – on eriline tähendus ning auväärne paik nii
teaduse silmis kui ka mütoloogiliste pärimuste seas.
Astroloogia
kõrval on teinegi tõsine teadusharu, mis uurib kosmilisi avarusi.
Kuigi nimetus – astronoomia – kõlaliselt sarnane, on neil kahel
täheteadusel oluline erinevus. Astronoomia tegeleb üksnes
taevakehade uurimisega, astroloogia aga vaatleb nende mõju
inimestele ja sündmustele. Astronoomia vaatleb kõike kõikjalt;
astroloogia on aga geotsentriline – s.t. astroloogilised
kirjeldused, arvutused, järeldused jne. tehakse MAALT vaadatuna.
Samuti
nimetatakse astroloogias Päikesesüsteemi suuremaid taevakehi
kokkuleppeliselt planeetideks, ka meie päevatähte Päikest ja Maa
kaaslast Kuud. Väikesed asteroidid on astroloogia keeleski
asteroidid, kuigi müstilisimat neist, Chironit, nimetatakse
aeg-ajalt ka planeediks. Juhtub sedagi, et mõni astroloogiaharu
tegeleb ka seni avastamata planeetide mõju tõlgendamisega.
Sääraseid taevakehi nimetatakse hüpoteetilisteks planeetideks.
Astroloogia kasutab oma arvutuste tegemisel ning tõlgenduste
(tähenduste) väljaselgitamisel väga palju naaberteaduse,
astronoomia, abi.
Astroloogia
ja mütoloogia
Teatavas
mõttes julgeksin mütoloogiatki pidada taevateaduseks - just see
teadusharu varustab meid lugudega taevaliste elust. Suure osa
päikesesüsteemi planeetidest kannavad antiikjumalate nimesid. Kes
seda nüüd päris täpselt teab, kas jumalaid nimetatakse planeetide
ja tähtede järgi või said taevakehad endile jumalatele kuulnud
nimed. Võibolla ongi jumalad tähed või vastupidi. Kui neile aga
hakta astroloogia ja mütoloogia vaheliste seoste kaudu lähenema,
hämmastavad taevased nimekaimad oma iseloomusarnasusega.
Astroloogias
vaadeldavad planeete, asteroide ja fiktiivseid punkte, mille kaudu
iseloomustatakse nii inimesi kui sündmusi ja majandustki, on palju.
Nende nimede hulgas esineb arvukalt mütoloogilisi tegelasi nii
antiikmütoloogiast kui ka kultuuridest, piirkondadest ning
ajastutest. Erinevate astroloogiliste meetodite juures võib kohata
käsikäes Kreeka ja Rooma sama spetsialiteediga jumalaist ametivendi
saatust ehk sündmusi iseloomustamas, seltsiks tähtis tegelane
muistses Egiptuses või mõnest sootuks eksootilisest kultuurist.
Täiesti omaette põnevaks valdkonnaks on inimeste ja kohanimesid
kandvad asteroidid, kuid need jätan esialgu välja ning keskendun
jumalaile, pooljumalaile ning teistele mütoloogilistele tegelastele.
Selleks,
et paremini mõista, mida tegi Päike või Kuu jumalana või Jupiteri
nime kandev jumalus, on nutikas heita pilk ka nende perekondlikele
suhetele ning sugupuule. Kuna kreeka ja rooma jumalad olid oma loomu
poolest üsna sarnased (usund rändas kreeklaste juurest roomlaste
juurde), kuid päikesesüsteemi planeedid kannavad enamasti
roomapäraseid nimesid, vaadeldakse neil lehekülgedel jumalaid kui
lihtsalt antiikjumalaid (mütoloogia ja täpsuse seisukohast on
selline teguviis täiesti ebaõiglane, kuid nende tähenduse
kujunemise analüüsimisel üldistusena väga mugav). Samas on
selliseid astroloogiakoolkondi (nt.Hamburgi koolkond), kus on nii
kreeka-kui roomanimelistel astroloogilistel elementidel oluline
erinevus. Andku jumalad, kreeklased ja roomlased ning lugejad
siinkirjutajale seesugune meelevaldsus andeks!
Antiikmütoloogia
Selguse
huvides tuleb alustada algusest – maailma loomisest. Valdav osa
usundeist teeb nii – alustab maailma loomise kirjeldamisega,
mainides ka seda, milline oli olukord enne loomist. Kristluse suurest
raamatust, Piiblist, võib lugeda, et kõige alguses ei olnud midagi,
siis....
Antiikmütoloogias
oli kõigepealt Kaos, Kaosest
sündis Nyx (“öö”) ja Erebos (“äraarvamatu sügavus”, kus
peitub ka surm).
Kreeklane
Hesiodos kirjutas:
….mustatiivuline
Öö
pani
Erebose pimesügavusse põue
tuulest
sündinud muna, ja kui aeg sai täis
koorus
välja särav Armastus (Eros = Amor),
kel
kuldsed tiivad.
Armastus
sünnitas enesele seltsiks Valguse (päeva).
Hesiodos:
Maa
(gaia), iludus ja rinnakas, kes kõigele
on
kindlaks aluseks, siis tärkas valgusest.
Ja
veetlev Maa siis kõige enne sünnitas
kuldtäherikka
Taeva (Uranos), väärse kaaslase,
kes
teda, sünnitajat, kataks, ühtlasi
kes
elupaigaks jumalatelegi oleks.
Maailma
loomise legendist leiame esimeste seas planeedi Maa, esindajaks
jumalanna Gaia, mis on astroloogias ülioluline, kuigi teda
horoskoobis ei märgita. Maa on keskpunkt, kust vaadatuna avaneb nii
tähistaeva avarus kui keerleb lahti ka sodiaagiring. Samuti koorub
Hesiodose ridadest esimese astroloogilise põhiplaneedina Uraan.
Astroloogias tähistab Uraan uuendusi, reforme, mässu,
inspiratsiooni, ootamatusi, seltse-klubisid, inimlikkust, inimkonda j
ka astroloogiat. Armastuse ja valguse järel ilmub meie maailm ning
selle kohale tähistaevas koos kõigi taevateadustega, nii mütoloogia
kui astroloogiaga sealhulgas.
Algusesse
jõudmise sooviga sattusime astroloogiliste põhiplaneetide
järjekorra keskele. Ettepoole jäävad isiklikud planeedid (Päike,
Kuu, Merkuur; Veenus, Marss), Jupiter ja Saturn ning tahapoole
põlvkondlikud (transsendentaalsed) planeedid (Uraan, Neptuun,
Pluuto). Seisame taevaväravas, et mõista, kuidas see, et olla
isiksus (isik), algab sealt, kus on põlvkondlik.
Emakse
Maa (Gaia) ja isakese Taeva (Uranos) esimesed lapsed olid monstrumid,
siis tulid kükloobid ja lõpuks titaanid. Papal sai koletistest isu
otsa ning ta pagendas monstrumid ja kükloobid. Mamma Gaia pahandas
ning haudus papale kättemaksu. Ainus, kes mammale sellel teel oli
nõus appi tulema, oli Kronos (“aeg”; rooma Saturnus; planeet
Saturn – isa, raamid, piirid, struktuur, riik, kohustus, vastutus,
ambitsioon, aeg).
Astunud
antiikmütoloogia radu pidi sammukese edasi, satume planeetide
nimekirjas sammu tagasi ning leiame eest teise põhiplaneedi,
Saturni, kreekapärase nimega – Kronos (rooma vasteks Saturnus),
kes vigastas oma isa Uranost (“taevas”). Uranose verest kargasid
välja gigandid – neljanda põlvkonna koletised, samuti erinnüsed
(rooma fuuriad), kelle ülesandeks oli patuseid jälitada ja
karistada. Erinnüsed on “need, kes liiguvad pimeduses”. Muud
koletised kihutati maapaealt minema (kõik neli põlvkonda alates
monstrumitest ja lõpetades gigantidega), fuuriad üksi jäid. Nemad
uitavad ilmas ringi senikaua kuni on keegi, kes pattu teeb. Sellest
ajast peale hakkas valitsema Kronos (Saturnus).
Lõpmata
huvitav oleks sukelduda hirm-iidsete olendite maailma, kaevata välja
kõik neli põlvkonda seletamatult suuri koletisi, uurida välja,
millise põlvkonna sugemed on meie kodusel Kalevipojal (arvatavasti
pärineb ta gigantide soost nagu teisedki hiiud ja vägilased,
näiteks Ilja Muromets ja Vanapagan). Õnnetuseks on säärased
üritused mütoloogia andmeil lõppenud alati veriste sõdadega.
Pealegi pole nõnda vanadel tegelastel astroloogiliste vidinatega
suurt pistmist.
järgneb...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar