Kuu
lugu
Kuu,
nagu mineval korral vaadeldud Päikegi kuulub mütoloogiliselt
vanemaisse kihistusisse. Hästi lihtsalt öeldes tähendab see seda,
et Kuu kui mütoloogilise tegelase jälgi ajada on raske ning temaga
seostatud tegelaste hulk on tülikalt lai. Hulgaliste austamisaastate
jooksul on Kuu korjanud palju kummardajaid ning kummardajad on
omakorda Kuust palju tegelaskujusid, legende ja lugusid. Miks võiks
olla lihtsam, kui kõik nad järjest ette võtta ja üles lugeda?
Mõne hellenismiajastu kangelasega ehk kõlbakski nõnda käituda,
kuid Kuud ja Kuuga seotud asju katab alati saladuseloor ja nii mõnigi
lugu algab samast, kus lõpeb – saladusest, mida pole asjasse
pühendamatutele lubatud jutustada. Mõningaid lugusid ja nimesid on
siiski võimalik erinevatest allikatest noppida.
Selene
(Luna)
Seleneks
on kutsutud päikesejumala (Heliose, rooma – Sol`i) õde ning teda
on austatud kui kuujumalannat. Roomas kutsuti sama jumalannat Luna`ks
(tema järgi on hulk indoeuroopa keeli endale sõnatüve hankinud,
millega tähistada nii taevakeha kui kalendrikuud).
Selene
nimena on kasutusel ka astroloogide keeles, kuid tähistab tavaliselt
Valge Kuuna tuntud fiktiivset punkti horoskoobis. Valge Kuu kannab
eneses Kuu parimaid omadusi, hoiab ja kaitseb kui kaitseingel.
Astroloogias on Valge Kuu vastandiks Must Kuu, samuti fiktiivne
punkt, kuigi mõlemat (nii musta kui valget) arvutatakse Maa kaaslase
Kuu liikumise järgi. Must Kuu kannab Kuu halvemaid omadusi ning toob
nii inimestest kui sündmustest välja varjatud negatiivsuse. Seda
Kuud kutsutakse astroloogias ka Lilit`iks. Mütoloogia-Lilit on aga
suhteliselt tundmatu, eriti antiiklugudes.
Selenet
jumalannana iseloomustab antiikseis arusaamistes pidev kõikumine hea
ja kurja vahel, valguse ja pimeduse piirimail. See on ka täiesti
loomulik, sest taevas uitav kahvatu valguskogu käitub sarnaselt –
kord piilub laia laternana paksemategi kardinate vahelt tuppa,
paistes öö valgeks kui päeva, siis jälle kahaneb kahvatuks
sirbiks või kaotab mõnel ööl sootuks, jättes öö pilkasse
pimedusse.
Jumalanna
Selenest jutustab üks 3. sajandi kreeka poeet umbes säärase loo:
Elanud
kord kuulus kuningas või olnud ta jahimees (selles küsimuses pole
poeetide seas üksmeelt). Üksmeelel on nad kindlalt selles, et kauni
noormehe nimi olnud Endymion ja ta pidanud lamburi auväärset
ametit. Saatuslikuks aga ei saanud noorele mehele mitte tema amet,
vaid imekaunis välimus:
“Kord
lambur Endymion puhkas karjamaal,
Kuu-emand
Selene seal märkas noorukit
ja
armus, tuli alla taevakõrgusest,
et
noormeest kires emmata ja suudelda.
Noor
lambur aga igavesse unne jäi,
mis
õnnis, magus headest unenägudest.”
Uinudes
ei märganudki kaunis noormees tema kohale kummarduvat hõbedast
ilusat emandat. Nõnda ta magavatki igavest und ja kaunis jumalanna
Selene käivat teda täiskuuöödel embamas ning suudlemas. Aga
räägitakse ka, et see tunne pidi tooma Selenele ainult valu ja
vaeva ning rohkelt ohkeid ja igatsust. Just selline olla Kuu
armastus.
Selles
loos on ilmselge vihje Kuu seotusele unega. Tunda on ka kuuliku
armastuse hoolitsevust ja muretsemisele kaldumist. Ometi on raske
mõista jumalanna säärast käitumist. Kuid seegi on kuulik omadus –
kas teie tunnete mõnda Vähi-märgi esindajat, kelle tunnetest te
aru saate?
Artemis
(Diana)
Nagu
Heliose kultuse hääbudes kandusid tema jumalikud ülesanded Päikese
valitsejana nooremale ametivennale olümpolasele Apollonile, nõnda
sokutas Selene oma ülesanded Apolloni kaksikõele Artemisele. Eks
siin olnud muidugi ka inimeste meeled mängus, samuti kultuuriline
areng ja ühiskondlikud muutused.
Astroloogilise
Kuu mõistmisel pole Artemis jumalana eriti oluline. Kui, siis neile,
kes on pühendunud asteroidide uurimisele või tunnevad huvi Hamburgi
koolkonna astroloogiliste süsteemide vastu. Ometi on Artemis
mütoloogilises mõttes niivõrd huvitav tegelane, et väärib
kindlasti tähelepanu.
Artemis
oli Apolloni kaksikõde, Zeusi ja Leto tütar ning üks kolmest
Olümpose neitsi-jumalannadest Hestia ja Athena kõrval.Ta oli
kõrgeim kütt, kuid hoolitses loomade ning metsaelu eest – et
keegi ei tapaks viimast looma-lindu, ega asjatult. Tema eriline hool
kuulus noortele loomadele. Mõnikord ka noortele tütarlastele. Samas
teatakse aga rääkida, et kui mõni tütarlaps kaduma on läinud,
tabas teda kindlasti Artemise hõbedane nool – ju siis kaduja eksis
kuidagiviisi kättemaksuhimulise jumalanna seaduste vastu.
Hilisemates
poeemides samastatakse Artemist Hekatega (v.t. edaspidi).
Kolmenäolise jumalanna kohta öeldi: Selene taevas, Artemis maa peal
ja Hekate allilmas. Artemisele oli pühendatud küpress ja kõik
metsloomad. Tema erilise armu all oli põder.
Hekate
Vanuse
poolest pidanuks tegelikult alustamagi Hekatest, sest tema
mütoloogilisse kujusse on peidetud varasemad uskumused ning
suhtumine Kuusse. Kuna aga oma särk on ihule alati lähemal, on
loomulik, et astroloog tunneb esmalt huvi selle tegelase vastu, kelle
nime taevakeha kannab. Tänapäeva astroloogia seostab Hekatet
peaasjalikult kuu loomisega – need inimesed, kes on kolm päeva
enne kuni kolm päeva pärast kuuloomist sündinud, on Hekate mõju
all. Siinkirjutajale on see jumalanna eriliselt armas, sest tema
horoskoobis on üsna täpne kuuloomine kirjas.
Niisiis
on Hekate kreeka mütoloogias hämaruse, öiste nägemuste ja
võlukunsti jumalanna. Titaanide tütar – seega kuulub jumalate
vanemasse põlvkonda. Ta sai Zeusilt võimu mere ja maa saatuse üle.
Uraan kinkis jumalannale üüratu jõu. Muistne maajumalus Hekate
säilitas oma positsiooni nii jumalate kui inimeste seas ka pärast
olümposelaste võitu titaanide üle, kui teised vanemad jumalad ja
titaanid vangistati või saadeti maapakku. Peajumal Zeus isiklikult
hindas teda väga kõrgelt ning tavatses temalt sageli nõu pärida.
Ju jumalanna püsimajäämine sõltus sellestki, et ta oli
lihtrahvale vajalik, kuna kuulus nende jumaluste hulka, kes aitasid
inimesi nende igapäevastes töödes ja toimetustes.
Nagu
hiljem Artemis, nõnda valitses Hekategi jahipidamise,
karjakasvatamise, hobuste aretamise ja inimeste ühiskondliku
tegevuse (näiteks: kohtupidamise, rahvanõukogu töö,
spordivõistluste ja sõjategevuse ) üle. Samuti kaitses ta lapsi ja
noorukeid. Öise hirmuäratava jumalannana, kes kandis käes
leegitsevat tõrvikut ja juustes madusid, tegeles Hekate ka
nõiakunstiga. See osa tema ja tema kummardajate tegevuses on ülimalt
salastatud ning neid erilisi rituaale mõistsid toimetada üksnes
vähesed väljavalitud.
Kuujumalanna
nõiakunstioskused aitasid Medeial saavutada argonaut Iasoni
armastust. Tema õpetuste järgi segatud nõjajook mõjus noorele
kangelasele tõhusalt. Armastusega tegeles Hekate meeleldi. Tema
erilise kaitse all on aga hüljatud armukesed ja südamevalu
kannatavad armastajad.
Üldiselt
on Hekate kujus tihedasti kokku põiminud Olümpose-eelsete jumaluste
ktoonilised-deemonlikud jooned, mis ühendavad kahte maailma –
elavate ja surnute oma. Pimeduse ja kuuvalguse jumalanna on ta
lähedane Selenele ja Artemisele. Hekatet võib lugeda Artemise
öiseks kehastuseks, sest temagi on jahipidaja, keda saadab
koertekari, kuid Hekate jaht on sünge, pime ja hämar. See on öine
jaht surijate, haudade ja ülihirmutavate kummituste keskel. Seda
viimast arvati üha sagedamini just hilisemal ajal, kui hekaateliku
tarkuse mõistmine taandus ning uued kultuuri- ning religiooniarengu
suunad ei jätnud inimestele aega sukelduda alateadvuse mõõtmatuisse
saladuisse. Oma elujõulisuse ja maa-armastusega on Hekate lähedane
ka viljakuse jumalannale Demeterile ning allilmavalitseja
Persephonele.
Roomlased
austasid Hekatet sageli koos “kolme tee jumalannaga” (Trivia).
Hekate skulptuurid seisid teelahkmel ja teeristides ning teekäijad
tõid kujude juurde ohvriande. Hekate mütoloogiline kuju ühendab
eneses kangelaste maailma ja arhaililise demonismi maailma. Hekate on
seatud inimeste teenistusse, kuid sageli asetab heroline mõtteviis
ta otsesesse seosesse tumedate jõududega.
järgneb...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar