neljapäev, 16. oktoober 2008

Heliloojad ja maailmameri

Alguses oli vaikus.... ja siis lõi Jumal muusika.

Eessõna.
Muusika on kõne-eelne keel ehk vanim keel, mida oleme õppinud. Nii looduslikud, kui kunstlikud helid on olulised infokandjad looduses kõigile elusolenditele. Helide tekitamine, nende tajumine, tõlgendamine ja nende abil enese väljendamine, on olnud üks ürgsemaid kommunikatsiooni viise looduses. Erineva iseloomu ja võnkesagedusega helid mõjutavad elusolendeid väga erinevalt, mõjudes rahustavalt, hoiatavalt, hirmutavalt, ärritavalt või lummavalt.
Eelajalooline inimene ei vallanud kuigivõrd artikuleeritud kõnet seetõttu väljendas ta end erinevaid helisid kuuldavale tuues ja algeliselt musitseerides. Inimeste sõnaline suhtlemine ja keel arenes järk-järgult , muutudes ajapikku domineerivaks suhtlemise vormiks. Vaatamata kõne arengule, talletasid ürgsemad ajuosad (e. alateadvus) kogu eelneva informatsiooni helide tähendusest. Tänapäeva inimene on küll arendanud välja hulgaliselt erinevaid tehnilisi suhtlemisviise, kuid helide maailm on endiselt ääretult tugeva mõjuga alateadvusele. Alateadvus, meeleolud, sättumused, tungid ja kontrollimatud aktsioonid on ürgsemate ajuosade juhtida jäänud tänaseni. Eriti tähenduslikud olid ja on rütmid e. kindla sagedusega löök-helid. Meie olemuse ürgne osa ei ole kuhugi kadunud on vaid mattunud tänapäevaste teadmiste-toimimiste ja määratu infotulva alla.

Aeg-ajalt annab alateadvus endast märku või võtab situatsiooni kogu juhtimise üle, seda eriti ekstreemsetes olukordades. Tavaelus mõjustab alateadvus väga suuresti kõiki meie emotsioone ja sättumusi. Kõik seletamatud tunded ja igatsused, enesele ja teistele mõistetamatud käitumise mustrid võib panna alateadvuse ’süüks’. Alateadvus omakorda allub väga suurel määral helide toimele. Inimesed on mõistnud, et teatud korrapärasusega helid, ehk muusika või ka mingi sagedusega rütmid (trummi, vm.), võib avaldada väga tugevat , kohati dramaatilist või hüpnotiseerivat mõju alateadvusele, tekitades väga erinevaid reaktsioone.

Helid ja muusika saadavad inimest kogu elu. Oleme oma igapäevaelus väga mitmesuguste helide, ka mürade või tajumatute võngete rägastikus. See põhjustab sageli emotsionaalset segadust , mõistetamatut ärevust või kurnatust (stressi) . Sellises olukorras on parimaks lahenduseks harmoonilise muusika kuulamine. Õigelt valitud ja meeldiva muusika ravitoime on hämmastavalt efektiivne. Nii nagu iga inimene on siin maailmas ainulaadne ja individuaalne, on iga muusikapala erinev ja kordumatu helide kombinatsioon. Muusika tekitab erinevaid assotsiatsioone ja kujutlusi, mis on sügavalt seotud varasemate tunnete ja emotsioonidega ning mis meenutavad sündmusi ja isikuid inimese elus ning suhetes.

Muusika loojateks on heliloojad, kui erilise muusikalise andekusega kroonitud isikud, kes loovad väga erinevat muusikat. Olemasoleva muusika valik tänapäeval on praktiliselt lõputu, iga indiviid võib leida midagi meeldivat. Maitsed on erinavad ja ka sama muusika mõju erinevatele inimestele võib olla üsna erinev. See omakorda sõltub isiksuse laadist ja temperamendist. Ka maa ja rahvus on oluline muusikalistes eelistustes. Muusikal ja rütmidel võib vahel olla ka destruktiivne mõju, mis piitsutab üles agressiivseid ja hävituslikke tunge või kütab üles ülemäärast seksuaalsust. Samas võib ka olla teatud sagedusi, mis soodustavad keskendumist ja oma sisemise Minaga suhtlemist (mediteerimist).

Paratamatult tekib küsimus, kust heliloojad leiavad oma loomingulises tegevuses inspiratsiooni? Inspiratsioon külastab loojaid väga mitmetes kunstiliikides. Ilma inspiratsiooni ehk kõrgema tajumiseta õiget kunsti ei sünni üheski vallas. Mis on siis õige kunst? Õige kunst puudutab meie hinge sügavamaid keeli, mille olemasolust meil endil pole võibolla aimugi. Tõeliselt hea muusika tõstab selle kuulaja tavalisest kõrgemale tasemele, kusagile, kus ununeb maine murelikkus ja seletamatu õndsus vallutab kõik meeled. Selline elamus jätab väga positiivse jälje, korrastab hingeseisundit ja alateadvust paremuse suunas.

Kus sünnib see kaunis muusika, mis lummab kuulajaid? Kahtlemata eeldab inspiratsioon mingi kanali olemasolu, mis viib helilooja või kunstniku kõrgemale eksistentsi tasandile, millelt on tunnetatavad maailma ehituse harmoonia ja ilu. Võib uskuda, et inspiratsiooni ajal on helilooja küll füüsiliselt meie maailmas, kuid tema kõrgem olemus viibib erilises supertaju seisundis, mis võimaldab tal avaneda kõrgemasse inforuumi, millest ammutada ’Jumalikku kõnet’ ehk helidesse kodeeritud positiivset sõnumit. Ilmselt on ka muusika lihtsalt keel , mille tähtedeks on erinevad võnked, mis omakorda kannavad siia maailma kosmilisi seaduspärasusi ja harmooniat. Siin ei ole kuulajatele tõlkimist vaja, sest alateadvus ’loeb’ kosmilist sõnumit ilma sõnaraamatuta. Meie ürgne olemus sisaldab koode kosmilise sõnumi mõistmiseks. Kui me vaid rohkem kuulaksime oma alateadvust (e. sisemist häält) ja pakuksime talle võimalust meid positiivselt mõjutada. Arvan, et me kõik oleme ühendatud supertajuga, kõigil oleks võimalus kogeda maailma kõrgemaid vibratsioone, kui me vaid usuks ja teadvustaks seda võimalust. Suur võimalus meile kõigile on hingerahu, harmoonia ja kirgastumise leidmine läbi kauni muusika.
Muusika jõuab kuulajateni musitseerijate ehk interpreetide vahendusel. Need on väga tundlikud ja andekad inimesed, kes oskavad muusikalist keelt panna reaalsete helide keelde, käsitledes ülima osavusega erinevaid muusikariistu. Interpreet tajub muusikat kogu oma olemusega ja väga sügavatelt tasanditelt, lastes helisid endast läbi voolata ja kehastudes musitseerimise ajaks nagu ise muusikaks, nagu ise helisedes . Hea interpreet tajub seda sama tasandit muusikas, mida helilooja tajus seda luues ja noodikirja pannes. Kontserdi ajal võib interpreet olla tervenisti muusika sees, silmad kinni ja oma ümbrust tajumata. Temast on saanud jumalik kanal muusika voolule kõrgemalt tasandilt maisesse maailma.

Kuulakem siis muusikat, see on imelise tervendava mõjuga, mis ei lõpe koos muusika lõpuga vaid kestab palju kauem. Muusika võib puudutada meis selliseid hingekeeli, mille olemasolust me ei olnud teadlikudki. Muusika võib äratada meie jaoks vaimse olemise varjatud tahke. Muusika on ärataja ja vaimsele teele suunaja. Muusika abil avastame iseennast uuesti ja uuesti , areneme ja avardume vaimselt.
Sirjelind

Musikaalsus väljendub eelkõige läbi Kalade, Sõnni, Kaalude, Vähi ja Veevalaja märkide ning läbi 5, 12, 7, 4, 11 ja 2 majade kaudu. Heliloojatel väljendunud Neitsi, Lõvi, Kaljukits ja Ambur. Tugevad peaksid olema Neptuun, Veenus, Kuu ja Päike. Olulised on planeetide aspektid Neptuuniga, samuti Kuu -Veenus, Kuu- AC.
Astroloogias Neptuuni harmoonilised aspektid väljenduvad sügavates emotsionaalsetes tunnetes, mis avalduvad mitmetes kunstialades ja muusikas. Neptuunile allub teatavasti kõik, mis seostub veega, laiemas mõistes ookeaniga. Võiks arvata, et merega seotud väikeplaneedid on eelkõige just ilmekalt seotud meresõitjate ja paljude meremeeste kaartides. Kui lähemalt vaadata heliloojate kaarte, siis leiame, et väga paljudel heliloojatel on samuti merealased asteroidid hästi esindatud. See võib muidugi tähendada lihtsalt armastust mere vastu või kajastuda tema loomingus. Kaldun arvama, et alateadvuse kõrgemal tasandil merealased taevakehad sümboliseerivad siin ammendamatut Inspiratsiooni Ookeani, kust heliloojad ammutavad oma muusikalisi kujundeid.

Heliloojatel ja ka interpreetidel ehk muusikutel, on horoskoobis kõige tähtsamad Jupiteri ja Neptuuni asendid, aspektid ja majade positsioonid. Suurt osa mängivad ka Päike ja Kuu, andes elujõu ning tunnetuse. Kunsti metseenid Veenus ja Chiron samuti vastutavad harmoonia eest. Reaaluses on üks tugevamaid näitajaid Kuu ja Neptuuni konjunktsioon. Kuskohast ammutavad heliloojad veel oma inspiratsiooni? Kõike planeetidega seletada ei saa, siin lisanduvad veel mitmed alateadvuse ürgmere mõjustused, mis lisavad siis heliloojate andele paljut juurde. Oluline on veel Psyheia – hingelise resonantsi väikeplaneet, samuti annet sümboliseeriv Talent ja mitmeid teisigi, nagu näiteks Muusa.

Usun, et mitte ainult heliloojad ammutavad omale inspiratsiooni ürgmere ookeanist. Sarnaseid seoseid leiab kindlasti kirjanike, maalikunstnike ja paljude teiste loominguliste isikute kaartides. Ka tavainimese kaardis on nad ju olemas, kuid kõik ei ole muusikud või kunstnikud. Mõnedest on need valdkonnad kauges kaares mööda läinud. Siin ongi see küsimus, et miks ühed ja samad näitajad mingil juhul toimivad eriti inspireerivalt ja teisalt aga ei toimi nagu üldse. Ilmselt on väga oluliseks peamiste planeetide asend ja nende aspektid.

Keda nüüd ärritab asteroidide rohkus artiklis, see jätku lugemine katki.
Siinses artiklis on peamine soov anda ülevaade just merendusega seotud väikeplaneetide seostest heliloojate kaartides. Planeetide seosed ja asukohad oleks teine teema. Keskendume ainult konjunktsioonidele, sest need on kõige ilmekamad ja tugevamad. Seekord laskume kõrgemate planeetide juurest allapoole suunaga Päikese poole.

Neptuunliku olemusega on rida asteroide: Oceana, Galene (sile meri), Poseidon, Nereus (merede tark jumal), Njord (skandinaavia merejumal), Kushinadahime (jaapani merejumala naine), Susanoo (jaapani mässuline ja hävitav merejumal), Protea ( ilm meredel), Nymphe (näkk), Undina (samuti näkk), Tsunemi, Storm, Leukothea (meremeeste aitaja), Vellamo ( kalevala vetevaim) ja rida teisi. Kokku sai võetud arvesse 24 merealast asteroidi ja vaatluse alla 110 heliloojat. Enamikel neist on nende auks nimetatud ka taevased nimekaimud.
Jumalaid, jumalannasid, nümfe ja teisi merega seotuid on igal rahval päris palju, seepärast vaatleme peamisi ja seda kõige rohkem tuntuid heliloojate hulgast.

*Poseidon* – merestiihiate valitseja: hinge mässumeelsus ja tormise mere kehtestatud korrale vastuhakkamine, arhetüüp on Kalad. Sümboliseeris meretormide võimu. Poseidon oli Kronose ja Rhea poeg. Ta oli kreeka merejumal, kelle rooma vasteks oli Neptunus. Pärast Kronose kukutamist jagasid tema kolm poega maailma omavahel, Poseidon sai merede valitsejaks. Nad leppisid kokku, et Zeusist saab peajumal, kuigi Poseidon rõhutas tihti oma iseseisvust. Kuna Poseidoni elemendiks oli tormine meri, siis arvatavasti just sellepärast peeti teda taltsutamatuks jumalaks. Astroloogias – veestiihia valitseja: hinge mässumeelsus ja tema tormid.

Poseidoni konjunktsioonid:

Pluutoga Amburis W.A. Mozartil
Pluutoga Veevalajas N.Paganinil
Pluutoga Sõnnis C. Debussyl

Neptuuniga väga täpne Amburis G. Verdil
Neptuuniga Veevalajas M. Mussorgskil
Neptuuniga Kalades R.Leoncavallol
Neptuuniga Veevalajas M. Balakirevil
Neptuuniga Jääras H.Wolfil

Uraaniga Amburis C. Monteverdil
Saturni, Merkuuri ja musta Kuuga Veevalajas G.Milleril
Saturniga Veevalajas A. Schoenbergil
Saturniga Veevalajas G. Holstil

Jupiteriga Veevalajas S.Moniuszkol
Jupiteriga Veevalajas J. Offenbachil
Jupiteriga Kaksikud/Sõnn F.Leharil
Jupiteriga Kaljukitses B. Brittenil

Marsi ja Merkuuriga Veevalajas A.Vivaldil
Marsi ja Merkuuriga Skorpionis C.Saint-Saensil

Veenuse ja Chironiga Kaljukitses H. Berliozil
Veenusega Sõnnis R. Rodgersil
Veenusega Veevalajas B. Smetanal
Veenusega Veevalajas G. Händelil
Veenusega Jääras K.Weillil

Merkuuriga Kaljukitses G. Puccinil
Päikese ja Uraaniga Skorpionis P. Abrahamil
Päikese, Veenuse ja Neptuuniga Kalades G. F. Händelil
Päikesega Amburis R. Shchedrinil
Päikese ja Pluutoga Amburis C.F.Zelteril
Päikese ja Veenusega Kalades F.Chopinil

Chironiga Veevalajas R. Leoncavallol
Chironiga Kaljukitses G.B.Pergolesil
Ceresega Skorpionis J.Straussil (jun)

Ceresega Veevalajas E.Humperdinckil
Kuutõususõlmega Veevalajas R. Leoncavallol
Kuutõususõlmega Jääras E. Elgaril

Musta Kuuga Veevalajas G.Donizettil
Musta Kuuga Skorpionis R. Wagneril
Musta Kuuga Kaljukitses G. Puccinil
Musta Kuuga Kaljukitses A. Hatchaturjanil

Poseidonil on enam vähem kõikide planeetidega ühendused, üksikühendused aga Uraani ja Marsiga. Saja kümnest heliloojast oli kõige enam Poseidoniga ühendusi Päikese, Veenuse ja Neptuuniga - kuuel korral.
Mitmel juhul on ta ühenduses korraga mitme planeetide ühendusega, näiteks P.Abrahamil on ta koos Päikese ja Uraaniga Skorpionis. G.F.Händelil on Kalades 6 mere-asteroidi ning Päike ja Neptuuni konjunktsioon, lisaks veel tema taevane nimekaim - Handel. Terve märk seega toimib inspireerivalt koos Päike-Neptuuniga läbi selle märgi. See peaks hästi kajatuma tema loomingus. Händeli loomingus on peale ooperite veel ajaloo-ja piibliainelised oratooriumid - “Iisrael Egiptuses”, “Messias”, “Simson”, “Juudas Makabeus”. Need iseloomustavad hästi nii Kalade märki kui Neptuuni printsiipi. Nii võib otsida ja leida pea iga helilooja juures hästi iseloomulikke seosed tema teostes mõne märgi või planeediühenduse ja nende asteroididega.

Leidub samuti ühendusi mitmete teiste mere-asteroididega, näiteks F.Leharil on ühendus koos Jupiteri, Nymphe ja Thetisega Kaksikutes. M.K.Oginskil on Poseidoni konjunktsioonid Undina ja Scyllaga Sõnnis. J.Sibeliusel on kaks merejumalust koos – Poseidon ja Oceana Amburis, sinna lähedale jääb veel Jupiter. Vast kõige tugevam on Poseidoni osa kaardis C.Saint-Saensi`l - ühendused Merkuuri, Marsi, Susanoo, Stormi ja Nymphega Skorpionis.

Poseidonil on ühendusi heliloojate auks nimetatud asteroididega. Näiteks ühendus Bachi`ga ja Berlioz`iga, viimasel veel samas Veenus ja Chiron. Ning Mendelssohniga ja Bruckneriga.

Poseidoni esinemissagedus märkides andis aga sellise pildi, et mäekõrguselt teistest märkidest oli Poseidonit 110-l heliloojal Veevalajas tervelt 38 juhul. Ja sealjuures tegi ta 14 korral ühenduse kas planeedi või Chironi, Cerese, Kuusõlme ja musta Kuuga. Teisel kohal oleks Kaljukits, selles märgis esines Poseidonit 25 korral, sellele järgnes Ambur 13 korraga. Puudus aga Poseidon Lõvis ja korra oli ta Kaaludes ning kahel juhul Vähis ja Neitsis. Millega seletada seda, et Poseidon eelistas just Veevalaja märki?
järgneb...
MDKDBOFD

Kommentaare ei ole: