7
jalga kiilu all
Väga oluline kiilupanemise
kõrval, ütleks et isegi kõige olulisem, on laeva vettelaskmine. Titanic lasti
vette 31.mail 1911.aastal. Veeskamise tseremoonia toimus kella 12.15. Nime sai
kreeka mütoloogiast titaanide järgi. See, et laeva ei ristitud ja
nimetseremooniat šampuse näol ka polnud, see ei tõotanud head. Kotermannie see
kindlasti ei meeldinud.
Titaanid, kreeka
jumalasugu: Uranose (Taeva) ja Gaia (Maa) lapsed Okeanos, Koios, Kreios,
Hyperion, Iapetos, Rhea, Kylmene, Themis, Mnemosyne, Phoibe, Tethus ja Kronos.
Nad olid trotslikud ja ohjeldamatud. Isa vihkas neid ja hoidis neid maapõues
vangis. Seepärast kohitses Kronos isa. Hiljem puhkes titaanide võitlus Olümpose
jumalatega, keds juhtis Zeus. Titaanid kaotasid ning heideti Tartarosse
(titanomahhia). Titaanlik tähendab üleinimlikku, võimsat, hiiglaslikku. Seda
see laev ka endast kujutas.
Väike kõrvalpõige.1871.aastast
alates firma laevade nimede juures võeti kasutusele see, et kõikde laevade nimede
lõpp lõppeb ic-ga. Seda firmale ja laevadele tähelepanu osutamiseks. Näiteks
Britannic, Teutonic, Majastetic jne. Konkureerivaks firmaks oli Cunard Line,
millega ühineti aastal 1934.Cunardi laevade nimed lõppesid kõik ia lõpuga.
Olympia, Britannia, Lusitania, Mauretania jne.
Tseremooniast võtsid osa Lord Pirrie, J. Pierpont Morgan, J. Bruce Ismay ja 100
000 pealtvaatajat. Vastavalt White Star Line (Valgetähe Liin)
traditsioonilisele poliitikale ei ole laev ametlikult nime saanud ega ristitud
šampanjaga. Laev pukseeriti sisustuskai äärde, kus järgmise aasta jooksul
paigaldati tema mootorid ja pealisehitus ning sisustus.
Laeva
vettelaskmise kaardis peavad olema mitmed viited tema nii lühikese käekäigu
kohta.Vaatame, kas leiame ja oskame neid tõlgendada.
Vettelaskmise
horoskoobis torkab esimesena silma graafika suur rist. Kuu, Veenus ja Neptuun
Vähis opositsioonis Uraaniga. Ning teisalt Merkuur, Saturn, põhjasõlm Sõnnis
opositsioonis Jupiteriga. Kaardi valiseja on Merkuur, olles ise ühenduses
Saturni ja põhjasõlmega Sõnnis ja see ühendus opositsioonis Titaniaga. Merkuur-Saturn
IX majas (pikad reisid). See kõik lisab sündmusele teatud määral saatuslikust.
Päike
MC-l Kaksikutes kvinkunksis Jupiteriga Skorpionis. Kuu on ainus planeet, mis omas
märgis. Kuu, Veenus ja Neptuuni ühendus sümboliseerib seda luksust, toredust ja
peensust, mis laeva disaini iseloomustab. Aga ka selle kirjutamata reeglile
„naised ja lapsed esimestena paatidesse“. Paljud naised ja lapsed olidki enamus
pääsenute hulgas.
Titanicult
pääsenud teavad jutustada palju lugusid inimeste erinevast käitumisest surmaga
silmitsi seistes. Oli nii argpükslikke nahahoidjaid kui ka mehiseid kangelasi. Laeval
viibis piisavalt palju härrasmehi, kes pidasid kinni kapteni käsust lubada päästepaatidesse
esmalt naised ja lapsed. Näiteks Valge Maja sõjandusnõunik major Archibald Butt
takistas paanikasse sattunud inimesi paatidesse trügimast. Korraldanud mõnda
aega evakueerimist, lahkus ta tekilt, et minna suitsetamissalongi oma tavalisse
kaardilauda. Koloneli auastet kandev miljonär John Jacob Astor tegutses
sarnaselt major Buttiga. Tõrjudes eemale paanikasse sattunud kaasreisijaid,
õnnestus tal suunata oma naine päästepaati, seejärel suudles ta naist
hüvastijätuks, astus kõrvale ning andis sõjaväelase kombel au ja pärast seda
lahkus tekilt. Katastroofist eluga pääsenud noor naine nägi oma abikaasat
uuesti juba kaldal, balsameerituna. Üleüldises paanikas õnnestus pääseda
päästepaati ka Benjamin Guggenheimi armukesel. Guggenheimi abikaasale andis
hiljem üks laeva stjuuarditest edasi Guggenheimi viimse sõnumi: "Öelge
minu abikaasale, et ma olin lõpuni korrektne. Ükski naine ei pidanud sellesse
laeva jääma põhjusel, et Ben Guggenheim oli argpüks." Erilist lugupidamist
ja austust on pälvinud ka orkestri pillimehed, kes jätkasid mängimist, kuni
koos laevaga vette kadusid. Rahustavat mõju olevat avaldanud reisijatele
korduvalt mängitud „Jumal sul´ligemal´ihkab mu vaim...“
Kõige
tuntum vip pääsenute seast oli laeva omanik Joseph Bruce Ismay aga tema pääsemise
käitumine talle au ei teinud ja kogu ülejäänud elu pidi ta taluma maailma kõige
suurema argpüksi tiitlit selle eest, et jättis laeva maha,et end päästa. Tema
kui firma kapten oleks pidanud jagama laeva saatust nagu seda tegi Titanicu
kapten Edward Smith. Nimelt kui lasti vette viimased päästepaadid, naisi eemale
tõugates ja trügides hüppas Ismay paati. Nii vähemasti on kirjas mõnedes väljaannetes.
Tänapäeval
on see reegel mitmeti ja tugevasti devalveerunud. Näiteks 10.juulil 2011 uppus
Volga jõel Bulgaaria nimeline reisilaev. 102 naisest pääses 32, 44-st lapsest
ainult 14 ja 56-st mehest 26. Meessoost pääsenuid oli ligi pooled. Titanicu
hukus pääses alles iga kuues mees.
Postimehes
14. aprillil 2012 ilmus selline lühike artikkel. „Sotsiaalsed normid jäid
Titanicul kehtima“. Miks oli Titanicult pääsemise tõenäosus suurem naistel,
kuid kolm aastat hiljem (7.05.1915) sõjas põhja lastud Lusitania puhul meestel?
Küsimust uurinud teadlased põhjendasid vahet laevade uppumiseks kulunud ajaga. Paljud
sotsiaalteadlased eeldavad, et elu ja surma olukorras pääsevad domineerima
isekad reaktsioonid.
Ent just seda ellujäänute mälestuse kohaselt Titanicu
pardal ei juhtunud ning sama on täheldatud hiljem mõne teise õnnetuse puhul.
Titanicu ohvitserid andsid käsu, et kõigepealt tuleb päästa naised ja lapsed,
ning sellele kuuletuti. Samuti suurendas esimeses või teises klassi reismine
pääsemise tõenäosust Titanicul, kuid mitte Lusitanial. Võtmeteguriks on aeg,
hindasid teadlased. Titanicul kulus uppumiseni kaks tundi ja 40 minutit.
Lusitania läks põhja aga 18 minutiga. Hukkus 1198 inimest, neist umbes sada
olid lapsed. Pääses 768 inimest.
Titanicul
jäid inimesed kätte õpitud viisakuse juurde, Lusitanial mattis muu enda alla,
seega pääsesid sealt peamiselt nooremad ja tugevamad. Kuuletumine
sotsiaalsetele normidele ja sotsiaalsele võimule vajab avaldumiseks aega,
võtsid teadlased asja olemuse kokku.
Kui
nüüd võrdleme meie Estoniaga siis alates momendist kui ringkäiku tegev
vahimadrus kuulis vöörrambi juures kummalist heli, 00.35 kuni laeva uppumiseni
kulus ca 1,5 tundi. Ajaliselt ju oli aega,et pääseda? Siinjuures tuleb aga
vahet teha, kas laev uppus oma asendis vöör ees, nagu Titanic, või laev aina
rohkem kaldus kreeni ja päästepaatide vettelaskmine iga minutiga oli aina
raskem.
järgneb...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar