Vahepeal katkestasin teema,
et lasta lugejal sellest puhata. Viimane osa ilmus 26.oktoobril. Pealegi toimus
maailmas mitmeid kurje sündmusi ja tuli nendega tegeleda. Aga et teema
unustusse ei jääks, läheme sellega nüüd tasapisi edasi. Võimalik, et tuleb
veelgi pause, ees ootab uue aasta nägemuse avaldamine.
Viimane
reis
Kui reisjad ja 188
meeskonnaliiget 27.septembri õhtul „Estonia“ pardale asusid, ei osanud keegi
neist aimata, et vaid vähesed tulevad reisilt eluga tagasi. Katastroofi ei
ennustanud miski. Aga Taeval olid omad plaanid ja sihid ning ta sekkus maisesse
ellu tulevastele põlvedele hoiatusena.
Vaatame viimase reisi
alguse kaarti. Teatavasti väljus laev ametliku väljumisajast natuke hiljem,
kell 19.15. Kas selle väljumise kaardi järgi saaks ette näha, milline reis
tuleb? Kuu sisenedes Vähi märki, tegi algul kohe trigooni Merkuuriga, mis oli
0.20 Skorpionis. See nüüd mingit häda või õnnetust ette ei kuulutanud.
Kaarti vaadates torkab
kohe silma, et palju on planeete veemärkides. Kuu on just sisenenud oma
kodumärki Vähki ja on lähenevas ühenduses Varunaga. See tagas hiljem rahva
mälus pika meelespidamise ja aastapäevadel mälestusürituste läbiviimise. Seda
näitas ka 20-aastapäeva (2014) suur mälestustseremooniate läbiviimine. Juhtunu
mäletamisel peetakse 20 aastat kriitiliseks piiriks. Edasi hakkab mälu tuhmuma
ja esile tõusevad ajusse talletunud eredamad hetked ning kunagised jõulised
emotsioonid taanduvad. Teisalt on inimestel siiamaani meeles dramaatiline
luksuslaeva „Titanicu“ hukkumine, sellest räägitakse veel täna ja ka tulevikus.
Kui kaua „Estonia“ šoki järelmõju kestab, on raske öelda. „Estonia“ hukkumist
ja nii paljusid inimesi puudutanud tragöödia ei tohiks kunagi ununeda.
Kuu
sümboolne liikumine
Kui nüüd sümboolselt
liigutada Kuud edasi, siis esimese aspekti planeediga teeb Kuu kvadratuuri
Päikesega. Ega ilma teiste faktorite, nagu seda on asteroidid, ilma nende
äratoomiseta ei saa. Nimelt on Päikesel kaugenev ühendus Hylonomega, mis
sümboliseerib kaotust ja leina. Päike veel ühenduses Estoniaga, mis viitab, et
see sõna, mille taga on kas riik või laev, tuleb jutuaineks ja sündmus saab mõnda
aega olema maailmas tähelepanu keskmes. Päike ja Estonia tõusid paar tundi
peale laeva katastroofi ja Eesti riik sai kurvalt kuulsaks.
Järgmine aspekt oleks trigoon
Saturniga. Selles aspektis nagu midagi paha ei näe. Võib olla muretus või
ükskõiksus ja tunne, et laev kui tehniline süsteem on laitmatu. Sellele
järgneks trigoon Veenusega, kuid viimane on täpses ühenduses Pandoraga
Skorpionis. Edasi tuleks trigoon Jupiteriga, mida võiks tõlgendada kui liigset
uljust ja muretust. Kohe Jupiteri järel oleks trigoon Põhjasõlmega, mis on
ühenduses kentaur Nessusega. Kättemaks muretu ja ilmaolusid arvestamata eest.
Kuu edasi liigutades
tuleb opositsioon Neptuuniga, mis otseselt seotud merendusega ja varjatud
põhjustega.Kuu on peamine veemärkide esindaja, tema asend, aspektid on
peamised, mida alati tuleb arvestada. Kohe järgneb opositsioon Uraaniga, ka
liigne uljus, liiga suur kiirus ja ootamatud võimalused mida ei kasutatud ära.
Edasi tuleb trigoon Pluutoga, mis ise ühenduses Ixioniga, tugeva karmalise
muutuse ühendus. Natuke enne veel ühendus Marsiga Vähis, millele see võiks küll
viidata. Ehk mootorite seiskumisele?
1994.aastal kehtis
Eestis suveaeg, mis erines maailma ajast 3 tundi. 25.septembril mindi tagasi
üle talveaega. Tehes kaardi laeva väljumise ajale (27.09.1994 kell 19.15) saame
väljumisaja AC 0.37 Kaksikud. Väljumise Kuu 0.34 Vähis lähenev ühendus III maja
tipuga, kvadratuuris Päikesega ja
trigoonis nii Merkuuriga Skorpionis ja Saturniga Kalades ning seskvadratuuris
Veenuse ja Jupiteriga. Kuu, Merkuur ja Saturn omavahel suures veetrigoonis.
Teise suure trigooni moodustavad maamärkide Must Kuu, Chiron ja Neptuun koos
Uraaniga. Kõige enam on planeete väljumise VI majas – Merkuur, Veenus, Jupiter,
Põhjasõlm ja Pluuto.
Kas kaks suurt trigooni
uinutasid valvsuse, ohtude ignoreerimise, tähelepanu hajumise või veel millegi
olulise kõrvaleheitmise. Trigoonide järgi küll ei oskaks ette öelda, et reis
viimaseks jääb.
Kogu väljumise kaarti
valitseb Merkuur, mis ise null kraadi Skorpionis väljumise VI majas. Maja ise
on suur, algab Neitsist ja lõppeb DC-ga 0 Amburis. VI maja hõlmab kahte tervet
märki, Kaalusid ja Skorpioni. Hetke AC on 0 Kaksikutes. Reisijaid näitab VII
maja, milles selline „laevade õgija“ nagu on Charybdis.
Ajaline
kronoloogia
Proovime
kronoloogilises järjekorras jälgida laeva teekonda ja vastavalt taevaseise.
Mõtleme, kas taevaseisude järgi saaks midagi ka seletada.
Kell 16.20 Tallinna
Vanasadamas algab „Estonia“ lastimine, vöörivisiir tõstetakse üles ja autod
hakkavad sõitma autotekile. Hiljem selgub, et lasti raskus on tekil jaotunud
ebaühtlaselt – parem poord on raskem. Hetke AC 21 kraadi Kaljukitses,
Uraan-Neptuun just tõusid horisondi kohale.Marss aga hakkas loojuma. Kuu
Kaksikute viimases kraadis. Kuu on tühikäigus. Seekord paigutati raskeveokid
teistmoodi. Tavaliselt paigutati kergemad sõidukid paremasse poordi ja raskemad
vasakusse. Seekord siis teisiti.
Kell 17.30 jõudsid
sadamasse mõlemad kaptenid. Uraan ja Neptuun tõusid horisondi kohale
Kell 19.15 Laev lahkub
sadamast veerand tundi ettenähtust hiljem, kiirus jõuab peagi 19 sõlmeni. Hetke
AC 0.37 kraadi Kaksikutes, MC 18 kraadi Kaljukitses.
Kell 22.00 „Estonia“
möödub Osmussaarest. Laeva baaris on tavapärasest vähem külastajaid, sest
kõigutab tublisti. Kuu tõuseb horisondi kohale.
Kell 23.00 (27.09) on
läbitud peaaegu pool teekonnast. Marss hakkab lähenema tõusule ja Uraan/Neptuun
loojuma.
Kell 0.25 „Estonia“
jõuab õigel ajal kursimuutmise kohale, pärast manöövrit peksavad neljameetrised
lained laeva vasakut parrast. Hiljem on arvatud, et iga sajas laine oli tol ööl
kuus meetrit kõrge, kõrgeim ehk isegi kaheksameetrine. Kiirust langetatakse 14
sõlmeni (lainete kõrguse kohta on hiljem olnud ka vastuväiteid, et nad ei olnud
sugugi nii suured? Oli keskpärane sügistorm). Marss tõusis horisondi kohale.
Kell 00.30 (28.09)
„Estonia“ vahimadrus Silver Linde alustas ringkäiku laevas. Marss just tõusnud
horisondi kohale. Kuu 3 kraadi Vähis.
Kell 00.35 Linde kuulis
autotekil vöörrambi juures kummalist heli, mis kõlas kui metalli löök vastu
metalli. Tuvastanud, et vöörivisiir ja rambiga on kõik korras, jätkas
vahimadrus kell 00.40 ringkäiku.
Kell 01.00 naases
vahimadrus komandosillale, kus olid teine ja neljas tüürimees. Samas saabus ka
kapten (kell 01.03). Mõned meeskonnaliikmed tajusid laeva kerget kallet. Vali
kloppiv hääl äratab reisijad. Järsku kaldub laev paremale kreeni, kajutites
lendavad asjad üksteise otsa. Koridori täidavad kajutitest välja tulevad
reisijad. Hetke AC Lõvi esimestes kraadides, horisondi peale tõusis Ceres.
Kell 1.05 Laeva raputav
ebatavaline hääl on pärit vöörist – visiir laperdab vastu laeva keret. Lained
on lõhkunud visiiri kinnitused, vesi hakkab selle külgedelt autotekile tulvama.
Kaptenisild seda veel ei tea, et anda hädakutsungit ega evakueerimiskäsku. Asja
kontrollima saadeti uuesti vahimadrus Linde.
Umbes kell 01.10 laeva
vöörivisiiri kolm lukustusmehhanismi purunesid. 55-tonnine visiir hakkas
hingedel vabalt kõlkuma ja vastu autoteki veekindlat siseust rampi peksma.Tragöödia
oli alanud.... Kaptenisillal suhtuti ebatavalistesse kolksatustesse rahulikult.
Hetke AC Lõvis teeb trigooni MC-ga Jääras.
Umbes 01.12 Laeva
kolmas mehhaanik Margus Treu kuulis kahte-kolme tugevat lööki vastu laeva kere.
Masinaruumist asuvalt monitorilt nägi ta, et vöörrambi vahelt tulvas laeva
autotekile vett. „Mida te, kuradid, seal üleval teete – siin on vesi!“ hüüdis
Linde autotekilt raadio kaudu. „Mis veest sa räägid?“ päriti ülevalt
uskumatult. „Kurat, merevesi, ega siin kraanivesi ei jookse,“ vastas madrus. Kuu
3 kraadi Vähis.
Kell 01.15 Tuleb visiir
küljest ära. Laev läks järsku kreeni, 15 kraadi, inimesed kukkusid, tekkis
paanika. Kuuldakse viimast valju kolksatust. Laev hakkab uppuma. Sedamööda,
kuidas autotekile tulvab järjest rohkem vett, kaldub laev järjest enam paremasse
poordi. Enamik koridoride laius on napp 1,2 meetrit, tunglemist ei õnnestu
vältida. Reisijad roomavad, lamavad või seisavad ummikus. Vallandub kaklus
päästevestide pärast. Kaose keskel tabab mõndagi allaandmisemeeleolu ja
apaatsus. Hetke AC jätkuvalt Lõvis
Kell 01.20 (01.24) Laev
saatis välja esimese mayday hädakutsungi, VHF-16 kanalil (see on rahvusvaheline hädakutsungi
kanal). Kreen 30 kraadi. „Häire, häire, laeval on häire“, hubiseb
valjuhääldites nõrk naisehääl. „Mr Skylight to number one and two“ kostab
järgmiseks. See on mõeldud meeskonnale ja tähendab, et tuleb hakata
evakueerima. Teade on kodeeritud, et reisijaid mitte paanikasse ajada. Kummalgi
teadeandel pole mingit tähtsust. Eestikeelset ei kuule peaaegu keegi (paljud ei
mõistakski) – õnnetus ise on piisav häire. Teise teadeande ajal kogunesid
inimesed juba välistekile ja jagati päästeveste. Laeva kreen on juba 30 kraadi.
45 kraadi on päästmise seisukohalt kriitiline piir – tavakaalus täiskasvanu ei
suuda pärast seda enam koridoris liikuda. Kuu 3 kraadi Vähis.
Kell 01.22 (01.25)
Kaptenisild taipab olukorra tõsidust liiga hilja. Sillalt vöörivisiiri ei näe
ja nii ei märgatud selle ärakukkumist. „Silja Europa“ võtab vastu esimese
hädakutsungi.
Kell 01.24 Antakse
ilmselt reisijate hoiatuseks udusireeni.
Kell 01.25 Antakse
paadihäire
Kell 01.26 Viimane
raadiosõnum „Olukord on tõesti väga halb“.
Kell 01.30 Seiskusid
peamootorid, õlirõhu langemise tõttu, mille põhjustas 30-kraadine kreen. Tööle
hakkas avariigeneraator. Kreen 60-70 kraadi. Laev hakkas ahter ees põhja vajuma.
Hetke AC 7 kraadi Lõvis.
Kell 01.30 Soome
merevalve kaotab sideme „Estoniaga“
Kell 01.35 Vesi jõuab
„Estonia“ kaptenisillale. Kaardiruumi kellad jäävad seisma, kui mereaeg on
23.35 UTC. Kreen umbes 80 kraadi. Avatekil üritavad inimesed tulutult
päästepaate vette lasta – kreeni nurk teeb selle võimatuks. Meeskonnaliikmeid
ei paista, keegi ei tundu oskavat päästepaate vette lasta.
Kell 01.45 „Estonia“ on
juba pool tundi triivinud ja on külitsi peaaegu täisnurga all. Kui korsten vett
puudutab, lendavad kildudeks kaptenisilla aknad (illuminaatorid). Udusireen
undab, lastakse hädasignaali rakette. Diiselkütus voolab tekile ja teeb selle
eriti libedaks.
Kell 01.50 või 01.58
(01.57.48) Kaob laev radariekraanidelt ära. Päike 4.34 Kaaludes ja Kuu 3.37
Vähis. Koordinaadid on 21.42 E ja 59.21 N. AC 19 Lõvis ja MC 27 Jääras.
Kell 01.55 Häire
merepäästekeskuses Stockholmis.
Kell 02.03 Häire
Visbys.
Kell 02.10 (02.15) Esimesena
jõuab „Estonia“ asukohta „Viking Mariella“. Peagi saadakse olukorra tõsidusest
aru ja päästetoimingud algavad ka Tallinna merepäästekeskuses.
Kell 02.43 Esimese
uudisteagentuurina edastas teate katastroofist Soome STT. Esimese
rahvusvahelise uudisteagentuurina Associated Press kell 03.07.
Hukkumise horoskoobis
on kõige enam väljendunud IV maja, näitabki elu või millegi lõppu. Lastimise
alguse ajal oli aga VIII maja planeetidega täidetud.
järgneb...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar