reede, 28. mai 2021

Huligaan või kangelane - 2

 

Lend läks ajalukku

Ajamaks võimalikke lennujälgiaid veel rohkem segadusse, lendas nüüd kurdiks ja tummaks muutunud lennuk algul Helsingi-Moskva lennutrassil. Oletades,et Rusti navigeerimise oskused olid nigelad, on välja pakutud, et järgmiseks orientiiriks olid talle Eesti elektrijaamade korstnad, mille suits oli nähtav umbes 100 km kaugusele, aga ka sellele pole mingit tõestust. Kuid kell 14.10 avastas lennuki Loksa lähedasl paiknenud raadiolokatsioonirood. Teade edastati 14. õhukaitsedeviisile (staapTallinnas). Seal otsustati, et esialgu mingeid meetmeid ette ei võeta, kuni asjad saavad selgemaks.Pärast 1.septembril 1983, kui oli alla tulistatud Lõuna-Korea reisilennuk Boeing-747 ja saadud endale külge „kurjuse impeeriumi“ silt, oli N Liidu juhtkond andnud korralduse reisi-ja sportlennukeid mitte tulistada, vaid jälgida neid ja vajaduse korral sundida maanduma. Kuidas sundida, seda aga ei öeldud..... Keerulisemaks tegi asja veel see,et 14.diviisi piirkonnas tiirutas õhus veel kümmekond „metsavahti“ ja sportlennukit, millel ei olnud „oma-võõras“ identifitseerimiskoodi. Lisaks võisid deviisiülemad mõelda, et varsti pole see enam nende probleem, sest 1978.aastal oli N.Liidu ühtne õhukaitsesüsteem L. Breznevi korraldusel hakitud piirkondadeks – kui „objekt“ polnud enam sinu õhuruumis, polnud see enam ka sinu mure.

Kell 14.28 sai 14.deviisis, peale kõiksugu järelepärimisi teistesse väeosadesse ja lennujälgimisekeskustesse (hakkimise tulemus) selgeks, et Rusti lennualas ei tohiks tsiviillennukeid olla. Kell 14.29 andis deviisi korrapidaja Rusti lennukile piiririkkujale jälgimistunnuseks numbri 8255, kandis asjast kõrgemale poolele ette ja kuulutas välja valmisoleku nr 1. Kuid kell 14.30 kadus lennuk radariekraanidelt. Just nüüd pidi Rusti jälgimise võtma üle 54.õhukaitsedeviis.Kaotatud lennuki pähe leiti ja jälgiti seal tükk aega meteoõhupalli.....

Kui Helsingist väljalennul olid lennutingimused  olnud väga head, siis nüüd oli Rust sattunud halva ilma kätte. Tuul tugevnes, pilved olid maapinnast 70-100 m kõrgusel, nähtavaus langes 600-700 meetrini ning kohati sadas vihma. Kartes eksida, laskus Rust allapoole pilvepiiri ja võttis kell 14.30 sihiks Dno raudteejaama, et edasi lennata juba kui nööri mööda piki Leningradi-Moskva raudtee trassi.

Enne seda aga , et olla võimalikult „puhtad poisid“, saadeti Tapa lennuväljalt kell 14.27 õhku üks hävitajate MiG-23 paar – üks Rusti otsima, teine piiri äärde luurele (äkki on neid veel tulemas?). Nagu vene muinasjuttudes: mine sinna-ei tea kuhu, too seda-ei tea mida. MiGi piloot pidi lendama umbkaudu, aga kell 14.36 kandis ta ette, et näeb Jak-22ga sarnanevat valget sportlennukit tumeda triibuga küljel. Et hävitaja kiirus oli mitu korda suurem kui Cessnal, siis ei õnnestunud tal rohkem tundmatut lennukit jälgida. Migi välja saatnud komandörid otsustasid, et ju see Jak pärineb lähedalasuvast aeroklubist.

Number 8255 oli nüüd kadunud. 6. õhukaitsearmee juhtkond, kuhu kuulusid nii 14. kui 54. deviis, saatis kell 15.00 Gromovo lennuväljalt õhku uue hävitajapaari, kuid tiheda pilvituse tõttu ei leidnud nad kedagi ega midagi.Kell 15.30 otsimine lõpetati ja 6.õhukaitsearmee komandör kandis õhukaitsevägede keskjuhtimispunkti ette, et tegu oli suure linnuparvega.

Moskva läheneb

Niisiis kell 15.00 jõudis Rust Dno jaama kohale ja jätkas nüüd  juba lendu piki raudteed kuni lõpuni. Kell 15.05 jõudis ta õhukaitsevägede Moskva piirkonna kontrollalasse, mille sisenemisalas käisid parajasti õhukaitsevägede 2.korpuse hävitajate treeninglennud, mistõttu oli seal üheaegselt õhus 12 hävitajat. Kell 15.00 pidid kõik õppusel osalejad vahetama „oma-võõras“ tunnuskoodi – lihtne ümberlülitus tumbleril-, kuid kuna tegu oli noorte lenduritega, siis paljud, ehk viis kaheteistkümnest, lihtsalt unustasid seda teha. Ühtpidi muutusid nad nüüd automaatselt õhutõrje raketidivisionidele „kahtlasteks objektideks“, teistpidi oli just kõnealusesse lennuväeüksusesse oodata ranget kontrolli kõrgemalt poolt. Kontrollijad pidid ühele hävitajale andma „lahingnumbri“, st see pidi imiteerima võõrast lennukit, ning kontrollijad pidid hindama, kuidas lahendavad nn lahingülesande ülejäänud lennukid.

Et õppuse eest vastutaval ohvitseril ei õnnestunud 16 minutiga kõikidel hävitajatel tunnuskoode vahetada, andis ta käsu vahetada kõigil hävitajal tunnuskood kaugjuhtimisega. Selle eest küll nooruke leitnand küll protesteeris, et see ei vasta instruktsioonidele, aga kus sa käsu eest pääsed. Nii said kõik lennukid  endale uue koodi „oma lennuk“, sealhulgas ka Rusti Cessna!

Kell 16 jõudis Rust uude radarikontrollialasse, kaotades ühes sellega „oma lennuki“ staatuse. Puhkes uus segadus – kes see selline on? Asjade klaarimine võttis aega ja selle ajaga jõudis Rust Torzoki linna lähistele. Seal olid eelmisel päeval kokku põrganud Tu-22 ja MiG-25 ning alla kukkunud, nüüd käis helikopterite ja lennukitega nende tükkide otsimine. Sidepidaja-kopterilt arvati, et Rusti lennuk on päästetöödel osalev helikopter!

Arvate, et sellega üllatused piirduvad? Kus sa sellega! Cessna oli jõudnud järgmisse jälgimisalasse, aga seal oli juba 40 minutit jälgitud gruppi meteoõhupalle! Pole siis ime, et Cessna tunniststi ka üheks selliseks! Siiski ilmnes mingi aja möödudes kursside lahknevus ja asja saadeti uurima uus hävitajate paar, aga need ei leidnud midagi.

Rust oli selle ajaga jõudnud juba Sheremetjevo lennuväljade piirkonda. Tsiviillendude juhtidel ei jäänud tundmatut lennukit märgates, kes millelegi ei reageerinud, muud üle kui katkestada kõigi tsiviillennukite õhkutõusud ja maandumised kahekümneks minutiks. Õhukaitsevägedes mõeldi algul, et see on Sheremetjevo probleem, aga kui Cessna oli juba Moskva linnaruumis, kus üldse ei tohi lennata, oli juba hilja midagi ette võtta.


                                     Rusti maandumine Moskvas

Tere, Punane väljak!

Rusti esialgne mõte oli maanduda otse Kremlis, kuid sellest üle lennates nägi ta, et seal pole kusagil maanduda. Lisaks turgatas talle pähe, et kui seal maanduda, arreteeritakse ta nii, et edaspidi kaoks ta ehk jäljetult. Seepärast valis ta nüüd Punase väljaku. Ta lendas mitu korda üle väljaku, maandustuled sisse lülitstud, ja kõigutas märguandeks tiibu, kuid ei saavutanud midagi – õhtused jalutajad ei teinud „rada vabaks“.Lõpuks aitas vist see, et segadusse sattunud miilitsapost pani Moskvotetsi sillale viival teel valgusfooris põlema pideva punase tule. Rust näitas nüüd,et pole ta nii kogenematu-saamatu midagi, sest ta maandus trolliliinide vahele silale kell 18.55. Edasi veeretas ta lennuki Pokrovski katedraali kõrvale Punasele väljakule ning lülitas mootori välja. Lennukist väljunud, jõudis ta anda kümmekond minutit autogramme, kuni areteeriti.

Maandumise hetkeks oli taevane Ac jõudnud Skorpionisse ja Pluuto tegi AC-ga täpse ühenduse ning oli valmis tõusma horisondi kohale. Kusjuures Pluuto oli trigoonis Marsiga Vähis. Kuu tegi kaugeneva ühenduse Icarusega ja läheneva ühenduse Karmaga Kaksikutes. Helsingist startides oli Kuu positsioon 15.28 Kaksikutes. Maandudes 17.52 Kaksikutes.

Lennuki maandumise seoses Vene Föderatsiooni kaardiga. Maanumise AC koos Pluutoga ühenduses riigi Saturniga Skorpionis. Maandumise Veenus tegi ühenduse riigi AC-ga Sõnnis. Maanduse Päike ühenduse riigi Marss-Moskvaga Kaksikutes.Maandumise Merkuur ühenduse riigi Jupiteriga Kaksikutes. Maandumise Marss ühenduse riigi Musta Kuuga, see ühendus on küll kaugenev, orb 4. Maandumise Icarus ühenduse Merkuuriga ja maanduse Kuu ühenduse riigi Russiaga.

Mathiase kosmogrammi seoesed Vene Föderatsiooniga. Mathiase Päike ühenduses riigi Marsiga Kaksikutes. Noormehe Merkuur-Daedalus ühenduses riigi Musta Kuuga Vähis. Rusti Pluuto ühenduses riigi Karmaga Neitsis.

Kupud lendavad, nupud jäävad alles

Kohtuistungil Mathias Rusti üle süüdistati teda huligaansuses, lennunõuete ja N.Liidu riigipiiri rikkumises, ehkki tema väitis, et tahtis luua sõprussilda ida ja lääne vahel.Karistuseks mõisteti talle neli aastat vanglat, kuid Lefortovo vanglas tuli tal istuda 432 päeva. Kaks kuud pärast Rusti avantüüri toimus R. Reagani ja M.Gorbatshovi kohtumine, kus lepiti kokku keskmaarelvastuse vähendamises. „Hea tahte väljendusena“ lubas N.Liidu ülemkohus Rusti ennetähtaegselt vabadusse.

Halvasti käis N.Liidu kõrgete sõjaväelaste käsi. Gorbatshov sai nüüd ideaalse võimaluse viia läbi suurpuhastus ja vabaneda nendest, kes olid tema reformide vastu, kuna kartsid, et kaotavad oma senise mugava ärsolemise. Oma koha kaotasid kaitseminister S.Sokolov, õhukaitsevägede juhatja marssal kahekordne N.Liidu kangelane (56 allatuliststud lennukit Teises maailmasõjas) A.Koldunov, õhujõudude ülemjuhataja marssal A.Jefimov ning Moskva sõjaväeringkonna õhukaitsevägede ülem marssal A.Konstantinov, aga lisaks veel umbes 300 kindralit-polkovnikut jt kõrget pagunikandjat. Venemaal võrreldi seda J.Stalini „suurpuhastusega“ 1937.a.

Ja mis sai Rustist?

Koju jõudnud, peab ta minema sõjaväkke. Valinud alternatiivse sõjaväeteenistuse, läheb ta haiglasse tööle, kus ründab noaga seal töötanud naist, kes ei tahtnud temaga kohtuma tulla. Talle mõistetakse neli aastat, kuid reaalselt istub ta ära viisteist kuud. Proovib mitmeid ameteid, reisib palju, abiellub mitu korda. 2001.aastal on kohtus, kuna varastas kauplusest sviitri. Praegu elatab end väidetavalt pokkerimängust (2012. a. seis). Cessna, millega Rust lendas, toodi Venemaalt Saksamaale tagasi. Hiljem ostis selle üks Jaapani ärimees Arvatavasti tegi ta head äri: tolleaegne Cessna maksis umbes 30 000-40 000 dollarit, aga Berliinis asuv tehnikamuuseum ostis selle jaapanlaselt tagasi 160 000 eest.

Kommentaare ei ole: