kolmapäev, 10. oktoober 2018

Tenerife must päev - 2


Parem polnud ka Pan AM-i lennuki saatus – 396-st lennukis viibinust pääses vaid 61. Pääsesid põhiliselt lennuki esiosas istunud, eespool kohast, kus Hollandi lennuk Pan Am-i Boeingu lömastas. Kokku hukkus 583 inimest, tehes toimunust kõigi aegade ohvriterohkeima lennuõnnetuse. Uurimine tuvastas, et vigu tehti lausa ridamisi. Parandamatu viga tehti KLM-i Boeingu kokpitis – lennuki kapten luges valesti tornist antud korraldust oodata ning alustas starti. Muide, mustade kastide salvestiste uurimisel selgus, et Hollandi lennuki teine piloot polnud, erinevalt kaptenist, sugugi kindel, et stardiluba olemas on.

Ent puhtad poisid polnud ka Pan Am-i piloodid. Eluga pääsenud raadioside eest vastutanud teine piloot Robert Bragg on hiljem väitnud, et mõistis lennujuhi korraldust sõita kolmandasse väravasse valesti – nad olla esimesest juba möödunud ning ükshaaval lugedes olnud nendejaoks „kolmandaks“ väravaks värav number neli. Ent musta kasti salvestus näitab veenvalt, et korraldus kolmandasse väravasse minna tuli enne, kui Pan Am-i lennuk esimesest väravast möödus. Kolmandas väravas tulnuks pöörata lennuk väga järsult peaaegu tagasi, mida Pan Am-i piloot pidas ehk liiga tülikaks manöövriks – järgmine  värav, C4, paiknes selles suhtes ameeriklaste jaoks hoopis mugavamalt. 

Juurdluskomisjoni otsus oli, et katastroofi vahetuks põhjuseks oli KLM-i kapteni Van Zanteni otsus startida ilma selgelt väljendunud stardiloata. Van Zanten oli stressis – peale surus kompanii lennuaja limiidi lõppemine, samuti halvenes ilm iga hetkega.  Ehk sundis see Van Zantenit soovitut tõe pähe võtma? KLM tasus hukkunute omastele kokku 110 miljonit dollari ulatuses kompensatsioone.

Iga lennuõnnetus on katastroof – ent ka õppetund selleks, et taoliste õnnetuste juhtumise tõenäosust tulevikus vähendada. Los Rodeose katastroofist on möödunud pikk aeg. Nende aastate jooksul on maailma lennuliiklus muutunud mitu korda tihedamaks. Kõik Los Rodeose katastroofi järel kasutusele võetud uuendused oleks võinud töösse võtta ka ilma 583 ohvrit nõudnud õnnetuseta. Ja ometi – me võime tehnika ja elektroonika teha nii lollikindlaks kui võimalik, ent jääb inimene, kellele on paraku omane eksida. Seetõttu pole päris ohutut maailma ka tulevikus loota.

Artikli lühendatud tekst on võetud ajakirjast Tehnikamaailm 3/2012.Autoriks Vello Kala. Edasi läheme siis taevaste kirjelduste juurde. 

järgneb...

Kommentaare ei ole: